Pardubice mají potenciál být centrem multimodální dopravy

Dopravní uzel Pardubice. O tomhle projektu jste už museli slyšet. Jedná se o vizi, která by v blízké budoucnosti měla z našeho krásného města vytvořit multimodální dopravní uzel. Pardubice mají unikátní dopravní polohu, která umožňuje propojení železniční, silniční, vodní a letecké dopravy. A právě o tomto projektu jsme tento týden diskutovali s generálním ředitelem SŽDC Jiřím Svobodou, ředitelem ŘVC Lubomírem Fojtů, ředitelkou Letiště Pardubice Hanou Šmejkalovou a ředitelem ŘSD Bohumilem Vebrem.

O Dopravním uzlu Pardubice jsem detailněji psal už v předešlém článku ZDE. Důležité je ale připomenout, že skrze tento projekt napojíme Česko prostřednictvím železničního uzlu a veřejného přístavu na Evropskou dopravní síť. Jsem přesvědčen, že z tohoto projektu bude těžit nejen náš kraj, ale i celá Česká republika.

DUP je zatím vize, která by se ale brzy mohla stát realitou. Vždyť železniční koridor je v plném provozu, v kraji se navíc blíží jeho masivní modernizace včetně pardubického uzlu. Zahajuje se stavba dálnice D35. Labe má připravené projekty na splavnění. Letiště je na vzestupu, modernizuje se terminál. Pojďme se ale podrobněji podívat na jednotlivé dopravní módy a na projekty, které se připravují.

Jednoznačně nejdůležitější stavbou pro Pardubice je chybějící SV obchvat, kvůli kterému prochází centrem města doprava z východu na západ. O aktuálním stavu příprav jsem natočil video, na které se můžete podívat ZDE. Přípravy běží podle plánů a probíhá výkup pozemků. Předpokládaný termín zahájení stavby je v roce 2021. Důležitou roli v projektu samozřejmě zastává D35, článek s aktuálními informacemi si můžete přečíst ZDE.

Součástí DUPu je splavnění Labe do Pardubic. Pokud toho chceme dosáhnout, musíme modernizovat plavební komory Srnojedy, postavit most ve Valech, vybudovat laterální kanál v Přelouči, který objede stávající jez s technickou památkou, a samozřejmě vybudovat nákladní a rekreační přístav Pardubice. V současné době probíhá stavba silničního mostu mezi Valy a Mělicemi, který by měl být otevřen v roce 2020.

Letecká doprava se velice rychle rozvíjí a Pardubice mají výhodu v podobě velké spádové oblasti. Z Pardubic nelétají jen místní a obyvatelé Královéhradeckého kraje, ale i lidé z Prahy, ze Středočeského, Libereckého, Olomouckého kraje nebo z kraje Vysočina. V loňském roce odbavilo 150 tisíc cestujících.

Velkou měrou se na tomto výsledku podílí rekonstrukce letištního terminálu. Osobně si myslím, že bychom terminál měli dostavět a využít toho, že stále neprošel kolaudací. Díky této skutečnosti platí stávající povolení, pokud bychom ho dostavili hned, vyhnuli bychom se žádostem o potřebná povolení.

A nakonec to nejlepší – železnice! Už příští rok začíná velká modernizace železničního uzlu Pardubice. Součástí této investiční akce je rekonstrukce velké části kolejiště, stavba nového 5. nástupiště a s ním spojené prodloužení podchodu, rekonstrukce ostatních nástupišť, ale i výstavba lávky na Duklu nebo modernizace nádražní budovy. Samotná přestavba uzlu potrvá zhruba dva a půl roku. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme na hlavním železničním koridoru je potřeba, aby obě investiční akce proběhly souběžně. Výstavba si totiž vyžádá velké nároky na bezpečnost a omezení provozu. Rozhodně nesmíme nic podcenit, aby se nestalo nějaké neštěstí.