středa, 10. leden 2018

Pardubické nádraží čekají další rozsáhlé změny

Správa železniční dopravní cesty v těchto dnech startuje přípravu na komplexní přestavbu a modernizaci pardubického železničního uzlu. První krok už správce železnic učinil – před pár dny vypsal soutěž na zpracování projektové dokumentace v hodnotě 106 milionů bez DPH.

Pardubáci, čeká nás velká změna! O plánované přestavbě všech nástupišť a celého kolejiště jsem Vás informoval ZDE. S velkou radostí Vám oznamuji, že kolegové ze SŽDC udělali další pořádný krok v podobě vypsané veřejné soutěže na projekt stavby. Novinkou je, že cena bude mít při výběru vítězné firmy pouze 60 procentní váhu.

Je to dobře, protože v minulosti jsme byli mnohokrát svědky, že firma zvítězila v tendru kvůli podhodnoceným nákladům, které později fakturovala jako vícepráce nebo nedokázala odvést kvalitní práci. Proto jsem rád, že u tohoto projektu bude významným kritériem i kvalifikace a zkušenosti řešitelského týmu. Kromě projektu bude mít na starost i další činnosti. Například bude zajištovat podklady pro vydání stavebního povolení nebo výkon autorského dozoru na stavbě.

Přestavbu nádraží schválilo Ministerstvo dopravy už loni na podzim. SŽDC chce zahájit stavební práce už v příštím roce a budou trvat zhruba tři roky. Myslím si, že ale omezení, která nás jistě čekají budou stát za to. Budeme mít krásnou a moderní stanici, která poskytne cestujícím zázemí a komfort 21. století. Navíc dojde k vyšší bezpečnosti a plynulosti železničního provozu. Celá přestavba vyjde podle předpokládaných nákladů na zhruba čtyři miliardy.

Čekají nás skutečně podstatné změny. Dojde k přestavbě části kolejiště, prodloužení podchodu a k vybudovaní zbrusu nového ostrovního nástupiště číslo 5. Kompletní modernizace se dočkají všechna stávající nástupiště. Jsou stará, nevzhledná a navíc nejsou bezbariérová. A novinky ocení i nevidomí spoluobčané. Dojde k osazení nového informačního a orientačního systému se zvukovými majáčky. V podchodech budou nově pojízdné schody. Současně dojde k výstavbě lávky na Duklu, o jejíž podobě jsem Vás informoval ZDE.

Pojem nádraží a železniční uzel je někdy snadné zaměnit. Proto závěrem tohoto článku přikládám upřesnění.  Akce, o které zde píšeme, má název „Modernizace železničního uzlu Pardubice“. Kromě toho, ale SŽDC chystá i velkou rekonstrukci samotné historické nádražní budovy v Pardubicích. Je to jiná investiční akce, už jsme o ní psali – a pokud budete sledovat náš web, přineseme o ní brzy další informace v samostatném článku.