Vláda dala zelenou výhodnému financování od EIB, na modernizaci železnic půjde 11,5 miliardy korun

Česko v dubnu letošního roku podepsalo se zástupci Evropské investiční banky memorandum, na jehož základě můžeme výhodně získat až 100 miliard korun. Jsem rád, že i já jsem svým dílem mohl přispět k zajištění tohoto výhodného financování. Není žádným tajemstvím, že již brzy skončí OPD 2 a Česko tak bude muset hledat nové zdroje, kterými bude muset financovat výstavbu dopravní infrastruktury. Alternativou tak mohou být finanční prostředky od EIB nebo financování na základě PPP projektů. V první fázi tak Česko bude v letech 2019 až 2025 od EIB čerpat na modernizaci železnic úvěr ve výši 11,5 miliardy korun.

Každý, kdo v posledních letech sleduje dění na českých železnicích, musí mít velkou radost. Česko po letech čekání skutečně nastartovalo projekt vysokorychlostních tratí. Už brzy budou představeny výsledky studie proveditelnosti, která zkoumá vedení trasy směrem na Německo. Navíc již teď víme, že při projektování českých vysokorychlostních tratí chceme postupovat podle francouzských standardů. Psal jsem o tom článek, který si můžete přečíst ZDE.

Teď ale přichází další dobrá zpráva. Vláda dala zelenou výhodnému financování od EIB. Na modernizaci železnic půjde 11,5 miliardy korun. Skutečná výše vyčerpaných peněz se bude odvíjet od reálných nákladů na stavby. Dalších 11,5 miliardy korun poskytne na projekt stát a necelou miliardu budou tvořit peníze z evropských fondů.

Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z EIB nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury. Jsem rád, že i já jsem mohl svým dílem přispět k této dohodě. Důležitým milníkem byl IV. ročník Železniční konference Pardubice, kde na mé pozvání přijel Dan Ťok, ministr dopravy a Vazil Hudák, viceprezident Evropské investiční banky. Právě zde totiž oba zástupci podepsali memorandum o spolupráci, díky kterému by mohlo Česko využít evropský úvěr až ve výši 100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury. Celý článek si můžete přečíst ZDE.

Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. Modernizace by se tak měla týkat konkrétně úseků:

  • Velim–Poříčany,
  • Choceň–Uhersko,
  • Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí,
  • Adamov–Blansko,
  • Brno–Maloměřice–Adamov,
  • Lipník nad Bečvou – Drahotuše,
  • Polom – Suchdol nad Odrou,
  • Dětmarovice – Petrovice u Karviné.

Podpora byla schválena zatím jen pro úseky Velim–Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záviset na podmínkách grantu.

Jsem rád, že mne vláda nedávno jmenovala do Správní rady SŽDC. Nyní chceme dát celému procesu ještě větší dynamiku! Chci osobně dohlédnout na rozvoj české železnice, ať už se jedná o kvalitu přejímaných norem nebo kvalitu výstupů z jednotlivých studií proveditelnosti.