úterý, 12. červen 2018

Jste řidiči? Tak to byste měli zbystřit!

V Poslanecké sněmovně v těchto dnech jednáme o novele zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Cílem vládního návrhu je zejména implementace práva Evropské unie. Jako předseda Podvýboru pro dopravu tento zákon pečlivě sleduji a osobně navrhuji některé změny, které povedou k upřesnění procesu kontrol, ale i novinku v podobě zavedení „ekologických“ značek.

Pojďme se trochu detailněji podívat na mé pozměňovací návrhy. První se týká tzv. opakované technické prohlídky. V původním návrhu byla úvaha, že pokud je na emisích zjištěna vážná závada a řidič má 30 dní na odstranění závady, tak stačí odstranění této závady zkontrolovat pouze na emisích. Já tvrdím, že je to riskantní a rád to uvedu na ilustračním příkladu.

Pokud si během zmiňovaných 30 dnů dotyčný automobil jakkoli upraví, například použije zatmavovací fólii nebo jiné nepovolené „ozdoby“ tak po měsíci na emisích už nikdo nebude schopen to zkontrolovat a takové auto bude dva roky do další kontroly jezdit v naprosto nepřiměřeném stavu. Navrhuji proto, aby opakovaná prohlídka vážné závady probíhala jenom na STK na plné kontrole.

Druhý pozměňovací návrh míří do návrhu kolegy Leo Luzara, který chce, aby vysoká škola mohla mít výzkumné stanoviště nebo pracoviště provádějící technické kontroly. V principu tomu návrhu rozumím. Ale po zkušenostech z „naší“ Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích vím, že vysoké školy už dnes laboratoře a výzkumná pracoviště mít mohou. Myslím si, že bychom měli mít pojistku, že vysoké školy nezačnou se svou možností „kšeftovat“ a zkrátka se najednou neobjeví na trhu a nezačnou dělat klasické komerční prohlídky na pracovišti vysoké školy.

Poslední pozměňovací návrh je prospěšný a věřím, že bude zajímavý pro většinu řidičů a fandů moderních technologií. Jedná se o zavedení tzv. ekologických poznávacích značek, o kterých jsem Vás už informoval ZDE.

A možná se ptáte, o čem to vlastně je. Pokud tuto novinku schválíme, odstartujeme tím celou sérii možných budoucích kroků podpory právě elektromobility a čisté bezuhlíkové dopravy. Pokud návrh schválíme, dáme možnost majitelům hybridních vozidel, vozidel na palivové články a především asi těm nejznámějším – elektrovozidlům požádat o SPZ, která bude označena velkými písmeny E a L.
Změna ale nebude o nějakém marketingu nebo o tom, že má někdo jinou SPZ. Chceme, aby takto označená vozidla do budoucna mohla mít například:

• Umožněnou např. jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích.
• Osvobození od časových poplatků za zpoplatněné pozemní komunikace.
• Speciální parkování.
• Výhledově ve městech mít i povolen vjezd do center a další.

Logicky řidičům tuto možnost nabídneme dobrovolně a bude na nich, jestli takovou SPZ chtějí nebo nechtějí. Současně je osvobodíme od správního poplatku za vydání takovéto registrační značky. Nebudou tak muset platit žádné velké peníze jako třeba u značky na přání.