Česko má nový bodový systém, jaké novinky na řidiče čekají?

Nový bodový systém patří mezi nejvýznamnější změny za několik uplynulých let. Jeho současnou podobu připravila ve spolupráci s dopravními odborníky ještě bývalá vláda hnutí ANO. Vláda 5K na tuto úspěšnou práci navázala a k upravené původní verzi přidala dvě novinky.

Nový bodový systém začal platit od 1. ledna 2024. Mezi jeho hlavní přínosy patří zpřehlednění a zjednodušení. Přestupky jsou nově místo do pěti kategorií zařazeny pouze do tří (2, 4 a 6 bodů). V případě nejzávažnějších přestupků tak platí pravidlo dvakrát, respektive třikrát a dost. Stejně jako dosud totiž řidiči při nasbírání 12 trestných bodů přijdou o řidičský průkaz.

Součástí změny je i přísnější postih řidičů, kteří odmítnou test na alkohol nebo drogy. Za jízdu pod vlivem alkoholu může být uložen zákaz řízení nově až na rok a půl. Dochází také ke zvýšení maximální hranice pokuty z 20 na 25 tisíc. V případě odmítnutí testu na alkohol nebo jinou návykovou látku pak hrozí až tříletý zákaz řízení a pokuta ve správním řízení do 75 tisíc korun.

Přísnější postihy čekají na řidiče také u dalších závažných přestupků, které způsobují nejvíce tragických nehod. Ať už se jedná o nepřizpůsobení rychlosti, vysoké překročení povolené rychlosti, jízdu na červenou přes železniční přejezd, ohrožení chodců na přechodu, nebo třeba používání mobilního telefonu při řízení.

Dobrou zprávou je, že naopak u bagatelních přestupků (méně závažné) se postihy snižují – pokuty na místě vyjdou nanejvýš na 1500,- Kč a policista může případně přestupek vyřešit na místě mohl domluvou.

Typickými příklady bagatelního přestupku může být například porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel nebo zapomenutí dokladů. Cílem je udělat jasné ohraničení mezi méně závažnými přestupky a těmi skutečně nebezpečnými, které ohrožují všechny účastníky silničního provozu.

Osobně věřím, že nový bodový systém povede ke snížení počtu dopravních nehod a především ke snížení počtu usmrcených osob na silnicích. Bohužel v porovnání s ostatními vyspělými státy si nevedeme příliš dobře a rozhodně je co zlepšovat. Právě tyto změny mohou udělat naše silnice bezpečnějšími.