Práce kvapná, málo platná

Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky k novému roku slavnostně propagovalo novinku – už jen jeden průkaz k vozidlu. Každá novinka, co nám zjednoduší život může být správná, u techničáků však ministerstvo náběh nové služby nezvládlo a způsobilo řadu komplikací. Systém není otestován, za běhu se odstraňují chyby a bohužel vázne i komunikace. Avizovaná novinka tak místo ulehčení života naopak působí zmatky a nejistotu. Působí to jako změna pro změnu, vždyť jak často potřebujeme a používáme „velký techničák“?

O čem je novinka

V základu by mohlo jít o dobrou úvahu. Místo dvou dokladů, malého a velkého technického průkazu, bychom nově měli mít jen jeden. Takzvané osvědčení o registraci vozidla (ORV). Bude v něm o něco více údajů než doposavad v malém technickém průkazu. Zbytek najdeme otevřeně na internetu, ať už přes Portál občana nebo přes veřejnou aplikaci v mobilu nebo skrze internetovou stránku.  Změna není nutná a povinná hned, je to spíše možnost. Pokud nepůjdete s autem na úřad (typicky doplnění údajů, převod auta apod.), vše zůstává při starém. K výměně dojde na úřadu až při výše uvedené návštěvě. Nic se měnit nebude při běžných návštěvách STK.

Chyby

Každou novou věc je potřeba normálně vyzkoušet, otestovat a nastavit. Zde Ministerstvo dopravy zcela selhalo. Stejně tak jeho dodavatel firma AUTOCONT, která prostě systém nerozjela v plném rozsahu. Proč tak spěchali a proč nepočkali? Během prvních dnů provozu se ukázalo, že řada úředníků bohužel historicky nepropisovala nové údaje o vozidle do centrálních registrů. Častá chyba je u atypických rozměrů disků či pneumatik, případně u informací o tažném zařízení apod. Pokud tedy poslechnete rady ministra Kupky o tom, že průkazy už vozit nemusím u sebe, dostanete se do úzkých.  

Plně nefungují ani zmíněné aplikace. Pro iPhony je máme, pro spoustu lidí, co používají telefon se systémem Android však v nabídce aplikace není a čeká se na její uvedení. Informace v registru bývají odlišné od velkých technických průkazů. Nejasnosti můžou přijít pro policisty v terénu i pro techniky STK. V prvních dnech nefungovaly spolehlivě ani odpovědné webové stránky. Někdy se nenačetly, jindy byly prázdné, jindy zase bez reakce. Vláda zkrátka hledá nový marketingový úspěch a nepracuje odpovědně. Hodila přes palubu jak motoristy nebo techniky na STK, tak i úředníky na registrech vozidel, kteří jsou prostě „první na ráně“.

Doporučení, jak postupovat

Podle zpráv z terénu není narychlo udělaná novinka stále plně funkční. Stoprocentně doporučuji vzít si s sebou velký technický průkaz i nadále při kontrole STK. A až přijdete na úřad? Nedoporučoval bych si vymýšlet, že jste starý technický průkaz ztratili. Určitě si ale před návštěvou udělejte jeho kopii, byť nemusí být úředně ověřená. S úředníkem si projděte údaje v centrálním registru, jestli je tam opravdu vše.

Pravdou je, že kompletní výpis z registru bude nyní snadněji dostupný - pomocí VIN kódu přes například přes webovou stránku www.dataovozidlech.cz. Ale pozor! Stránka se ještě před pár dny chovala nestabilně, nedělejte proto výpis na poslední chvíli, ale raději s dostatečným předstihem. Nevyřešený problém je i pro majitele veteránů, kteří považují technický průkaz za velkou část historické hodnoty vozidla. Zde ministerstvo přislíbilo dodělat nové řešení. Zatím o něm nevíme, situaci pro vás budu dále sledovat.

Co říct na závěr?

Zajímalo by mě, co by ministr Kupka poradil lidem, které například zastaví policie při silniční kontrole a zjistí, že vozidlo je nezpůsobilé jízdy právě kvůli rozměrům pneumatik nebo kvůli nezapsanému tažnému zařízení? Bez velkého technického průkazu řidič nedokáže, že má správné pneumatiky, tažné zařízení nebo dokonce alternativní palivo LPG, CNG, když tyto informace nebudou zapsané v RSV. Dostanou pokutu? Nebudou moci pokračovat v jízdě? Co nastane při posuzování zavinění při nehodě policií nebo pojišťovnami? Pokud řidič nedodá velký technický průkaz, pak nedokáže, že neměl nesprávné pneumatiky apod.