ŘSD zahájilo výstavbu dálničního úseku D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí

Skvělá zpráva nejen pro tuzemské řidiče, ale především pro obyvatele obcí na frekventované I/35. Ředitelství silnic a dálnic v pondělí 8. dubna oficiálně zahájilo výstavbu dalšího dálničního úseku D35, a to mezi Džbánovem a Litomyšlí. Necelých 8 kilometrů postaví polský gigant Budimex za 3,42 miliardy Kč bez DPH. Práce potrvají necelé tři roky a první řidiči se po dálnici projedou v roce 2027.

Dálnice D35 se po svém dokončení stane důležitou alternativou vůči přetížené D1. Připomínám, že její přípravy byly dlouhé roky zablokovány a prakticky nic se nedělo. Společně s bývalými ministry dopravy D. Ťokem a K. Havlíčkem se nám ale podařilo prosadit důležité změny v dopravních zákonech a přípravy (nejen) dálnic tak po letech skutečně rozhýbat.

Pečlivá práce se vyplatila a dnes se díky tomu staví rekordní počet kilometrů nových dálnic a další stovky jsou v přípravě. Současná vláda tak sklízí pomyslné ovoce a může díky tomu zahajovat a zprovozňovat nové dálnice jako na běžícím páse.

D35 se těší díky rychle přibývajícím novým kilometrům velké oblibě řidičů. Není se čemu divit, vždyť dnes už dojedeme až před Vysoké Mýto.. Zde sice dálnice aktuálně končí a řidiči  musí najet na I/35, projet Vysokým Mýtem přes Litomyšl až do Mohelnice, kde se opět napojí na dálnici, ale cesta mezi Prahou a Olomoucí už bývá po této trase rychlejší než po D1.

Rostoucí obliba D35 má ale i stinné stránky, o kterých by mohli vyprávět obyvatelé obcí právě na trase I/35. Denně tudy projedou desítky tisíc aut, což se negativně odráží nejen na kvalitě ovzduší, zvýšeném hluku ale i na bezpečnosti silničního provozu. Je proto důležité, abychom společně napnuli síly a táhli všichni za jeden provaz tak, aby D35 v celé trase byla skutečně hotová do roku 2028.

Osobně věřím, že tento termín je reálný. Vždyť do konce letošního roku zde bude rozestavěno celkem 64 kilometrů a bude to snad největší dálniční staveniště ve střední Evropě! Před pár lety by tato informace přitom zněla jako sci-fi, ale díky zmiňovaným dopravním změnám je skutečností.

A na závěr jeden krátký postřeh. Dálniční úsek Džbánov – Litomyšl postaví polský stavební gigant Budimex, který se v posledních letech snaží proniknout na český trh s veřejnými zakázkami. Vzhledem k tomu, že se jedná se o první úsek dálnice, který Budimex v České republice postaví, přistupuje k zakázce se vší vážností – na zahájení dnes byl dokonce přítomen i polský velvyslanec Mateusz Gniazdowski. Věřím, že zájem zahraničních firem může být důležitým faktorem, který přinese tlak na zvýšení kvality a snížení ceny výstavby českých dálnic. Držme si palce.