Za volant už v 17ti, novela silničního zákona přináší zásadní změny

Čísla mluví jasně. Statistiky ukazují, že začínající řidiči patří mezi nejrizikovější skupiny na českých silnicích. Mladí řidiči do 24 let zaviní každou desátou dopravní nehodu, na svědomí však mají každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného. Smutná realita, která se musí zlepšit. Přispět k tomu mají novinky, které přináší novela o silničním provozu. Jaké to jsou?

Za zvýšenou nehodovostí u začínajících řidičů stojí hned několik faktorů. Těmi nejzásadnějšími jsou ale bezesporu přecenění vlastních dovedností, nezkušenost, vysoká rychlost nebo tendence k rizikové jízdě.

Jednou z novinek, která má přispět ke zlepšení je tzv. řidičák na zkoušku, který je inspirovaný německým a rakouským systémem. V prvních dvou letech bude pro mladé začínající řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, tak se kromě stávající sankce budou muset povinně zúčastnit vzdělávacích kurzů.

Jedná se o skupinovou přednášku s dopravním psychologem a také o praktickou jízdu se zpětnou vazbou od instruktora autoškoly. Řidiči se tak z provozu automaticky nevyřazují, naopak se s nimi dále pracuje, aby řízení vozu psychologicky lépe zvládali.

Další novinkou je možnost usednout za volant osobního automobilu už od 17 let pod dohledem zkušeného a bezúhonného řidiče, takzvaného mentora – například rodiče. Kdo jiný než rodič má největší zájem na tom, aby jeho dítě řídilo bezpečně? Je v jejich vlastním zájmu, aby si začínající řidiči osvojili návyky správné a bezpečné jízdy a získali tak první důležité zkušenosti na silnici v běžném provozu.

Například v Německu se ukázalo, že to je prvek, který přispívá k větší bezpečnosti. Absolventi L-17 mají při samostatném řízení o 20 % méně nehod než řidiči, kteří nezačínali řídit s rodičem či jiným mentorem. Aby mohl sedmnáctiletýletý řidič usednout za volant, musí složit úspěšně zkoušky na řidičské oprávnění a mít řidičský průkaz. Následně může od 17. narozenin řídit auto pod dohledem mentora a od 18. narozenin může řídit sám.