Začala výstavba dálničního úseku D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo výstavbu dálničního úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Jeho součástí je i tunel Homole, který se soutěžil samostatně. Celkem se jedná o sedm kilometrů zcela nové dálnice v součtu za 3,2 miliardy Kč bez DPH! Práce potrvají do roku 2026.

Dálnice D35 patří z pohledu dopravy mezi zcela klíčové projekty. Po svém dokončení bude tvořit severní alternativu vůči dálnici D1 a podstatně zlepší průjezdnost ze západu na východ republiky. Zároveň výrazně uleví obcím ležících na silnici I/35 od nadměrné dopravní zátěže, kterou jsou v současnosti zatíženy.

Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, který je v provozu od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.

Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitele stavby, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu.

Jsem moc rád, že příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila. Hlavní zásluhu na tom má naše bývalá vláda hnutí ANO. Společně s Karlem Havlíčkem a Danem Ťokem se nám podařilo prosadit hned několik důležitých změn. Ilustračně mohu zmínit například předběžnou držbu nebo pevný řád pro výkup pozemků. Dva zákonné nástroje, které zkrátily přípravu dálnic až o šest let.

Připomínám, že když roce 2013 přebíralo hnutí ANO resort dopravy, nestavělo se vůbec nic. Nebyla územní povolení, nebyly pozemky. Vše se změnilo až s naší novelou zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. K tomu všemu připočítejme masivní investice do projektování a příprav – a za to patří bývalé vládě VELKÝ DÍK! Vláda Petra Fialy tak navazuje na naši práci. Slibuje přitom, že propojí východní Čechy s Olomoucí do šesti let. Reálné to je, ale vidím slabé místo!

Ministerstvo dopravy připravuje poslední dva úseky u Mohelnického kopce tzv. formou PPP. Se znalostí tohoto procesu PPP jsem skeptický a reálně hrozí, že může být hotovo klidně až za osm let, tedy někdy v roce 2032! Apeluji proto na ministerstvo, aby hledalo jiné vhodné projekty pro financování touto formou a v případě D35 začalo okamžitě stavět klasickým investičním modelem s ŘSD v roli státního investora. Jedině tak je šance, že dálnice bude hotová v celé délce do roku 2029. Osobně mohu slíbit, že proto udělám maximum.