Budeme létat z Pardubic do ukrajinského Kyjeva?

„Život je často jako na houpačce.“ Myslím, že tohle tvrzení se hodí i na naše pardubické letiště, které v posledních letech prochází složitým obdobím. Osobně jsem ale přesvědčený, že jsme se vydali správnou cestou a že komplikace, které nás potkávají, překonáme.

Není to tak dávno, co irská nízkonákladová společnost Ryanair oznámila, že zruší linku do Londýna. Tento výpadek by už brzy mohla nahradit jiná nízkonákladovka SkyUp, která vznikla teprve před rokem a provozuje především chartery. Společnost již stihla získat povolení tamních úřadů k provozování linky Kyjev – Pardubice – Kyjev. Povolení bude platné od 1. října na dobu neurčitou s četností letů třikrát týdně. Stejné povolení ale musí vydat i české ministerstvo dopravy.

Před rokem jsme otevřeli nový letištní terminál a i díky tomu letiště v loňském roce odbavilo 147 tisíc cestujících. Oproti předešlému roku to znamená meziroční nárůst o 60 tisíc cestujících a čísla přitom mohla být ještě lepší, nebýt dvouměsíčního přerušení provozu. Letiště přitom nečeká lehký rok. Po loňském nebývalém nárůstu počtu cestujících se bude muset vyrovnat s úbytkem letů, za kterým stojí především uzemnění strojů Boeing 737 MAX.

Pardubický kraj a město Pardubice mají připravený plán, jak letišti pomoci. Jako možné řešení nabízí navýšení základního kapitálu společnosti East Bohemian Airport (EBA) provozující letiště, který by měl letišti pomoci v současné situaci a zároveň mu umožnit investovat. Souhlasím s primátorem Pardubic Martinem Charvátem, že vzhledem ke zrušení některých letů či nedávnému výpadku ruských dopravců, je potřeba letiště podpořit a umožnit mu další rozvoj. Tato podoba pomoci však musí najít podporu také u městského a krajského zastupitelstva.

Úspěch je mozaika dílčích kousků práce, takovým dílčím kouskem je například zavedení pravidelné autobusové linky nebo letištního expresu, které se pozitivně projevují na zájmu o naše letiště. Komplexní multimodalita je totiž klíčem k tomu, aby z Pardubic létalo stále více obyvatel a to i z okolí, ať už mluvíme o Hradci Králové, Liberci, Praze nebo dokonce o obyvatelích z polského příhraničí.

Podle mě má do budoucna ohromný potenciál i nákladní doprava, obzvlášť pokud se nám podaří realizovat Dopravní uzel Pardubice, o kterém jsem psal ZDE. Věřte mi, že to nejsou planá prohlášení. Ředitelka letiště Hana Šmejkalová mě ujistila o tom, že konkrétní firmy v našem regionu mají zájem o provozování tzv. „general avation“ – tedy služby nákladní letecké dopravy. Stejné podněty dostávám i od zástupců krajské Hospodářské komory. A beru to jako výzvu. Kvalitní a silná logistická základna pro nákladní leteckou dopravu by totiž z našeho letiště vytvořila jeden z nejúspěšnějších regionálních vzdušných přístavů ve střední Evropě! A to zní lákavě, co Vy na to?