Aktuálně

  • Práce na pardubické nádražní budově začnou v průběhu léta 2020, čeká se na autobusový terminál

    Není asi nikdo, kdo by neslyšel pořekadlo „levá ruka neví, co dělá pravá“. V případě rekonstrukce budovy pardubického nádraží a nově připravovaného autobusového terminálu tohle naštěstí neplatí. Kolegové ze Správy železniční dopravní cesty jsou v intenzivní komunikaci s vedením města v čele s primátorem Pardubic Martinem Charvátem a důkladně koordinují připravované stavební aktivity, ať už se jedná o plánovaný autobusový terminál B nebo o terminál u ulice K Vápence na Dukle.

  • V příštím roce investuje SFDI do dopravní infrastruktury 93 miliard korun!

    Jako všechno i tohle je o penězích. Jestli chceme mít skutečně kvalitní a rozsáhlou dálniční a železniční síť, musíme do ní investovat. Tempo výstavby dopravních projektů nabírá na obrátkách. Už brzy se rozběhnou stavební práce nejenom na nových dálnicích, ale i železnicích. A to nemluvím o modernizacích. Dobrou zprávou je, že si tuto skutečnost velmi dobře uvědomujeme a navyšujeme proto rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se výstavba financuje. Nehrozí tak, že…

  • Nový stavební zákon zjednoduší a zrychlí stavební řízení

    V rámci svých pravidelných výjezdů mezi starosty, podnikatele a občany v kraji, jsem nedávno zamířil na Chrudimsko. Jednal jsem například o převodu pozemku v majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na obec Krouna, ale věnovali jsme se i místním podnikatelům a jejich problémům v souvislosti s komplikovaným stavebním řízením a vleknoucí se výstavbou dopravní infrastruktury.

  • Liniový zákon míří do Sněmovny!

    Tempo výstavby dopravní infrastruktury v Česku vázne a často kvůli tomu bývá podrobeno oprávněné kritice. Hlavním důvodem zdlouhavých příprav je zejména složitá legislativa. Tento stav částečně napravila již loňská novela zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou jsem osobně inicioval. Nyní nastává druhá fáze, jejímž cílem je zkrátit dobu přípravy strategických dopravních staveb zhruba o třetinu, ze stávajících až 13 let. Novela má za cíl zjednodušit…

  • Zvyšování dopravní bezpečnosti. Klišé, nebo s tím můžeme opravdu něco udělat?

    Přiznám se, že mě skutečně štve, že lidé prakticky každý den umírají na našich silnicích. Často se tak děje zbytečně a kvůli hloupým lidským chybám. Dopravní nehody se dějí všude na světě, Česko ale podle statistik jednoznačně patří mezi státy s vyšší mírou nehodovosti. Sakra, jsme moderní a úspěšný stát, tak proč to nezměníme? Proč neuděláme systémové změny, které povedou k vyšší bezpečnosti na silnicích?

  • Zpoždění výstavby dopravních staveb kvůli nedostatku peněz nehrozí

    Budeme mít dostatek zdrojů na výstavbu dopravních staveb i v následujících letech? Tak s touhle otázkou se v posledních týdnech setkávám docela často. Nebudu Vás napínat. Věřím, že budeme a že nehrozí, případné zpoždění již připravených staveb.

  • Aktuální informace o připravovaných železničních stavbách na rameni Pardubice – Hradec Králové

    Pardubický kraj čekají v nejbližších letech investice do železniční infrastruktury v řádu desítek miliard korun. Do konce roku 2024 SŽDC v našem a sousedním Královéhradeckém kraji proinvestuje neuvěřitelných 11,93 miliard korun! Cestující se díky těmto investicím mohou těšit na zkrácení jízdních časů, ale i na pohodlnější cestování. Postupně tak dojde k modernizaci železničního uzlu Pardubice, k rekonstrukci nádražní budovy v Pardubicích, ale i k dokončení zdvoukolejnění trati mezi Pardubicemi…

  • Pardubické dopravě uleví centrální řízení světelných křižovatek. Změn se dočká i problematická křižovatka na Dašické

    Doprava v Pardubicích. Věčné téma, které spoustě řidičů nahání doslova husí kůži. Sám jsem řidičem a zdejší situaci dobře znám. Není žádným tajemstvím, že za současnou komplikovanou situaci mohou chybějící obchvaty. Upřímně a férově prohlašuji, že zde vidím slabé místo. Nejen na straně našich předchůdců na pardubické radnici, ale také v postupu krajské správy ŘSD.

  • Senátoři odmítli podpořit ochranu lidských životů. Zvrátí jejich rozhodnutí poslanci?

    Ještě do nedávna jsem si myslel, že obecně zvyšování bezpečnosti je téma, na kterém se všichni shodneme bez ohledu na barvu politického dresu, a u kterého budeme táhnout za jeden provaz. Přeci jenom lidský život by měl mít vždy nejvyšší hodnotu. Přiznávám, že jsem se asi tentokrát zmýlil. Nedokážu si totiž jinak vysvětlit rozhodnutí senátorů, kteří odmítli podpořit novelu zákona o dráhách. Reálně tak hrozí, že stromy rostoucí v ochranném pásmu dráhy a v dopadové vzdálenosti od kolejí mohou…

  • Přípravy VRTek neprobíhají „jenom na papíře“, ale už i přímo v terénu!

    Narovinu. Jestli patříte mezi ty, kteří pochybují o tom, že Česko to s vysokorychlostními tratěmi myslí smrtelně vážně, raději tenhle článek nečtěte. Nemuselo by se Vám udělat dobře. Pokud se Vás to ale netýká, tak tu mám jednu další ze skvělých zpráv v posledních týdnech. Geodeti mapují území pro vysokorychlostní trať z Prahy-Běchovic do Poříčan! Ano, čtete správně. Práce na přípravách rychlovlaků nabírají na tempu a přesunuly se už i přímo do terénu!

  • Dřevozpracovatelský průmysl se musí změnit. Nastartujeme změnu?

    Někdo by si mohl myslet, že lesnictví a doprava jsou dva vzdálené světy. Přeci jenom toho na první pohled nemají mnoho společného. Není to ale tak úplně pravda. Lesy totiž produkují fantastický materiál – dřevo. Jeho zpracování klade velké nároky na dopravu, ať už se zde bavíme o silniční, železniční nebo třeba o vodní přepravě.

  • Přestaňme vyvážet levné dřevo! Máme plán, jak naplno využít jeho přidanou hodnotu

    Jsem toho názoru, že dřevo z našich lesů by se mělo v maximální míře zpracovávat a využít tam, kde vyrostlo. Mělo by se myslet globálně, ale jednat lokálně. Český průmysl má v tomto směru velký potenciál. Je potřeba ho více využít i ve stavebnictví. Nové technologie výstavby domů a nově technologicky upravené dřevěné konstrukce a materiál k tomu dokonce vybízí. Málokdo také ví, že vlastnosti dřeva v pevnosti a odolnosti při požárech budov jsou daleko vyšší, než když třeba hoří dům z ocelových…

  • Aktuální informace k DUPu

    Kdo z Vás sleduje moji práci, musel už slyšet, že podporuji vznik projektu Dopravní uzel Pardubice (DUP). Nedávno jsem o tomto projektu jednal s ředitelem Správy a údržby silnic Pardubického kraje panem Němcem a také s náměstkem pro dopravu Petrem Kvašem. Myšlenka se mi líbí a rád bych ji pomohl uvést v život. Pardubice mají unikátní polohu nejen v rámci Česka, ale celé Evropy. Myslím si, že by naše město mohlo hrát významnou roli v rámci středoevropské dopravy.

  • Pardubice získaly spojení do celého světa!

    „Život je často jako na houpačce.“ Jednou jste nahoře a jednou jste dole. Myslím, že tohle pořekadlo se tak trochu hodí i na naše pardubické letiště, které v posledních letech prochází tak trochu turbulentním obdobím. Není to tak dávno, co jsem se z pozice člena dozorčí rady společnosti EBA, která provozuje toto letiště, aktivně podílel na jeho řízení a rozvoji.

  • Připravujeme změnu, která zvýší bezpečnost na železničních přejezdech!

    Sněmovní podvýbor pro dopravu se nedávno zabýval problémem zabezpečení železničních přejezdů a vývojem dopravních nehod, kterých v posledních letech přibývá. V rámci jednání vystoupili zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Drážního úřadu, Dopravní policie a Drážní inspekce. Na základě diskuze a podnětů z jednání podvýboru vznikl plán v podobě poslaneckého pozměňovacího návrhu, který by mohl být schválen v blízké době a změny by se měly projevit v praxi prakticky okamžitě.

  • Výstavba vysokorychlostních tratí v Česku se blíží

    Není žádným tajemstvím, že ještě donedávna tu panoval názor, že jsme na vysokorychlostní tratě příliš malá země. Čísla ale mluví jasně. Data ukazují, že se jedná o pouhé mýty. Stačí se podívat do Belgie nebo Nizozemska, kde se běžně cestuje rychlostí 300 km/h. Jsem rád, že přínosy a důležitost vysokorychlostních tratí už dnes snad nikdo nezpochybňuje. Díky intenzivní přípravě, kterou zajišťuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), by už za šest let měla začít výstavba prvních…

  • Aktuální informace o stavu příprav splavnění Děčína a Přelouče

    Jezdíte pravidelně autem? Zejména v dopravní špičce silnice doslova praskají ve švech. Určitě to znáte taky. Velkou měrou se na tom podílí nákladní doprava, která zbytečně zahlcuje naše silnice. Chci proto dosáhnout toho, abychom ji přesunuli ze silnic na koleje a vodu. Kromě toho, že ulevíme životnímu prostředí, pomůžeme i stavu našich silnic a dálnic.

  • Unikátní přístup k mobilitě. Pardubická dopravní vize chytře propojuje všechny dopravní módy a nabízí vodíkovou alternativu k elektřině

    V posledních letech jsme svědky vzrušujícího vývoje v oblasti mobility. Vždyť například automobilový průmysl projde v následujících deseti letech větší změnou než za posledních padesát let dohromady. Staré technologie tak budou postupně nahrazeny modernějšími, které jsou ekonomicky efektivnější a přívětivější k životnímu prostředí. V Pardubickém kraji si tuto skutečnost velmi dobře uvědomují. Jako pardubický dopravní „vizionář“ chci tuto příležitost využít ve prospěch obyvatel.

  • Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů dosahuje už 10 miliard korun ročně

    O nekalých praktikách a nešvarech, které ohrožují české spotřebitele při koupi ojetého vozu, není potřeba dlouze mluvit. Kromě oblíbeného stáčení tachometrů jde o podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárií či pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Právě u dovážených ojetých aut je proto největší riziko z pohledu bezpečnosti vozidla. Velká část dovezených aut navíc splňuje pouze zastaralé emisní normy. Uspořádal jsem proto k tomuto tématu v Poslanecké sněmovně seminář a…

  • Digitalizace řidičského průkazu uleví řidičům

    Sněmovní podvýbor pro dopravu tento týden projednával možnost digitalizace řidičských průkazů. V případě uvedení této myšlenky v praxi by si tuzemští řidiči mohli nahrát prostřednictvím mobilní aplikace řidičský průkaz přímo do svých smartphonů. V takovémto případě by digitální průkaz mohl sloužit zároveň i jako identifikátor při komunikaci občana se státní správou. Osobně tuto možnost vítám, zároveň však ale nabádám k obezřetnosti.