Aktuálně

  • Zjistili jsme, že strojvedoucí často skončí směnu a jdou jezdit pro konkurenci...

    Spoustu otázek a málo odpovědí. Ano, i takový je někdy "svět železnic". Právě to je jeden z důvodů, proč pořádám Železniční konferenci Pardubice. Letos to byl už V. ročník a jsem rád, že každým rokem je tahle akci významnější a má už své pevné místo mezi železničáři. Musím se přiznat, že jsem ale nečekal, kolik lidí "mimo železnice" se o konferenci a dopravu zajímá. Spousta z Vás mi psala. Většinou se ptáte na to, co přinese IV. železniční balíček EU nebo kudy povedou vysokorychlostní tratě a…

  • České vysokorychlostní vlaky budou jezdit podle norem francouzského TGV!

    V Dřítči u Pardubic druhým dnem pokračoval V. ročník Železniční konference. Hlavní témata diskuze byla zaměřena na českou železnici a její rozvoj. Přední odborníci se postupně věnovali financování výstavby dopravní infrastruktury a pokračujícím přípravám vysokorychlostních tratí (VRT). Vrcholem závěrečného dne konference byl podpis smlouvy mezi Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a francouzskou SNCF Mobilités o tvorbě technických standardů pro projektování VRT v České republice a o…

  • V Pardubicích bylo podepsáno Memorandum o budoucnosti železničního průmyslu v ČR

    V Dřítči u Pardubic se konal V. ročník Železniční konference. Letošním podtitul byl „Česká a evropská železnice pro 21. století – jeden společný trh“. Tématem úvodního dne konference byla výzkum a inovace, podpora českého železničního průmyslu a liberalizace železniční dopravy. Vrcholem prvního dne byl slavnostní podpis Memoranda o budoucnosti železničního průmyslu v ČR mezi Radou vlády ČR pro výzkum, vývoj a inovace a Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

  • Minutová úspora za desítky miliard korun? SŽDC má o vedení trasy prakticky jasno

    Vysokorychlostní vlaky zkrátí cestu mezi dvěma největšími českými městy Prahou a Brnem na pouhou hodinu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v současnosti prověřuje možnosti vyústění trasy z Prahy. Vše zatím nasvědčuje tomu, že se rozhodne pro severní trasu, která vede souběžně s dálnicí D11 přes Poříčany a Kolín. V porovnání s jižní variantou, která by dvě největší česká města spojila přes Benešov a Vlašim, bude levnější na výstavbu, ale i následný provoz.

  • Konec režijek? Poslanec ANO navrhuje, aby je nemusely České dráhy uznávat

    Při projednávání nového zákona o dráhách dojde znovu i k otevření tématu režijních jízdenek na české železnici. Novelizace může přinést prakticky jejich konec.

  • Memorandum pomůže českému železničnímu průmyslu expandovat do světa

    Železnice. Kdo mě znáte, tak to víte. Je to moje srdcovka. Nedávno jsem se potkal s představiteli českého železničního průmyslu na akci, kterou pořádali železničáři. Přiznám se, že kalendář mám plný až do dubna příštího roku, ale tuhle akci jsem si prostě nemohl nechat uniknout. Chci vědět, jak podpořit tenhle tradiční obor s více než dvousetletou tradicí. Víte, že železniční průmysl přispívá do státního rozpočtu ročně částkou přes 24 miliard korun? Podle mě si i proto jednoznačně zaslouží…

  • Novela zákona se zaměří na neefektivní státní správu, přinese zjednodušení povolovacích procesů a zkrátí lhůty

    Novela zákona 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury z loňského roku funguje v praxi už půl roku a státní investoři se shodují, že výstavbě dopravní infrastruktury výrazně pomohly nově zavedené instrumenty. Navzdory této skutečnosti situace v oblasti výstavby dopravních staveb není zdaleka ideální a stále je co zlepšovat. V poslední novele jsme se primárně zaměřili zejména na majitele pozemků, kteří soudními spory o určení výše náhrady za pozemky blokují…

  • Zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury je mezi trojicí nejlepších zákonů loňského roku

    Široká veřejnost může už podesáté vybrat Zákon roku. Začalo jubilejní hlasování v anketě o nejlepší právní předpis, soubor zákonů nebo legislativní počin, který má pozitivní dopad na podnikání v Česku. Letos nominační rada vybrala tři právní počiny. Výsledky budou vyhlášeny 16. dubna. Anketu Zákon roku organizuje poradenská společnost Deloitte a její advokátní kancelář Deloitte Legal. Záštitu opět převzaly Hospodářská komora ČR a Česká advokátní komora.

  • Budeme volit starosty přímo?

    Už letos na podzim se budou konat další z řad voleb – volby komunální, během kterých dojde k obměně obecních zastupitelstev. Mezi tradičně nejsledovanější budou zcela jistě patřit volby ve statutárních městech, která patří obecně mezi nejlidnatější. Právě v největších městech se poměrně často stává, že vítězná strana skončí v opozici. Vazby mezi tradičními politickými stranami v lokální politice patří mezi nejsilnější a ani volební neúspěch automaticky neznamená ztrátu výsadního postavení. V…

  • Taxikáře čeká změna, kterou nepamatují

    Není asi nikdo, kdo by v životě neslyšel o Uber nebo Taxify (nově Bolt). Taxikáři v Praze kvůli tomu několikrát zablokovali dopravu ve městě. Důvod? V Česku nejsou jasná pravidla pro legální fungování služeb takzvané sdílené ekonomiky. Na trhu tak existují pravidla pouze pro někoho. To je samozřejmě špatně a už brzy to změníme. Tenhle stav jsme částečně napravili už v loňském roce. Teď ale máme plán, jak změnu dotáhnout. Jestli máte tři minuty, tak se na to pojďme kouknout společně.

  • Z čeho bude Česko financovat dopravní stavby? Možností je hned několik

    Výstavba dopravní infrastruktury rozhodně nepatří mezi levné záležitosti. Současná doba je z pohledu financování naprosto ojedinělá a je pravděpodobné, že podobná situace v dohledné době jen tak nenastane. Teď je tak správný čas se začít ptát i na klíčové otázky a hledat odpovědi, bez kterých se jednoduše neobejdeme. Mám ale dobrou zprávu. Rozhodně neztrácíme čas a hledáme řešení.

  • Stavba úseku dálnice D35 Opatovice nad Labem - Časy dnes byla oficiálně zahájena

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně předalo staveniště dalšího úseku dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Stavební práce by měly trvat tři roky a první motoristé by se tak po nové dálnici měli svézt v roce 2022. Skoro třináct kilometrů dlouhý úsek bude stát přibližně 3,3 miliardy korun bez DPH a postaví ho sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP CZ.

  • Vysokorychlostní tratě jsou blíže, než jste si mysleli. Čtěte!

    Mám tu skvělou zprávu pro všechny milovníky železnice a vlaků. Napsal jsem pro Vás report o stavu příprav vysokorychlostních vlaků, které Česko posunou zpět mezi světovou železniční špičku. SŽDC totiž připravuje několik pilotních úseků, které budou postaveny až na rychlost přes 300 km/h . Bude to vážně „fofr“ a nový druh cestování nám totálně změní životy. Jestli máte chvilku, čtěte dále a dozvíte se o pokrocích, které jsme za poslední měsíce udělali.

  • Skvělá zpráva! ŘSD získalo územní povolení pro dalších 17 kilometrů dálnice D35

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tento týden oznámilo, že získalo územní rozhodnutí k výstavbě téměř 17 kilometrů dlouhého dálničního úseku D35 Opatovec - Staré město. Je to další skvělá zpráva, která přichází v krátké době. Už zítra (14. března) bude ŘSD předávat staveniště v úseku Opatovice nad Labem – Časy a úspěšně tak navážeme na úsek Časy – Ostrov, který ŘSD předalo již v prosinci minulého roku. Přesto vše se musíme mít stále na pozoru. Proč? Čtěte!

  • Výstavba vysokorychlostní trati do Ostravy začne v roce 2025!

    Čísla mluví jasně. Vlaky a železniční doprava obecně patří mezi nejoblíbenější způsoby přepravy a jsem přesvědčený, že s příchodem vysokorychlostních tratí popularita ještě zásadně vzroste. Vysokorychlostní tratě totiž zásadním způsobem změní naše životy. Vzdálenost se už nebude měřit v kilometrech, ale s nadsázkou v minutách.

  • SV obchvat Pardubic brzdí spor o znalecké posudky

    Jedním z nejpalčivějších problémů, které trápí naše město, je doprava a chybějící obchvaty. Jako poslanec a pardubický zastupitel se proto pravidelně scházím s úředníky a zástupci investorů a pečlivě sleduji všechny informace a postup v přípravách jednotlivých dopravních staveb v našem kraji. Jednou z klíčových staveb je i severovýchodní obchvat, kvůli kterému jsem se nedávno sešel s ředitelem pardubické ŘSD Bohumilem Vebrem a s vedoucím oddělení dopravy města Pardubice Vladimírem Bakajsou.…

  • Pardubice mají potenciál být centrem multimodální dopravy

    Dopravní uzel Pardubice. O tomhle projektu jste už museli slyšet. Jedná se o vizi, která by v blízké budoucnosti měla z našeho krásného města vytvořit multimodální dopravní uzel. Pardubice mají unikátní dopravní polohu, která umožňuje propojení železniční, silniční, vodní a letecké dopravy. A právě o tomto projektu jsme tento týden diskutovali s generálním ředitelem SŽDC Jiřím Svobodou, ředitelem ŘVC Lubomírem Fojtů, ředitelkou Letiště Pardubice Hanou Šmejkalovou a ředitelem ŘSD Bohumilem…

  • Tohle datum jsme vyhlíželi všichni! Konečně jsme se dočkali

    Trvalo to, ale dočkali jsme se. Řeč je o zahájení stavby dalšího úseku dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Ten se začne stavět už 14. března. Stavební práce by měly trvat tři roky a první motoristé by se tak po nové dálnici měli svézt v roce 2022. Skoro třináct kilometrů dlouhý úsek bude stát přibližně 3,3 miliardy korun bez DPH a postaví ho sdružení firem Strabag, M-Silnice a SMP CZ.

  • Jezdíte vlakem? Pak byste si tohle měli přečíst!

    Jako člověk, který prakticky každý den jezdí vlakem z Pardubic do Prahy, moc dobře vím, o čem mluvím. Jednotný jízdní doklad zásadně usnadní každodenní cestování nám všem. V Poslanecké sněmovně v těchto dnech řešíme novelu zákona o dráhách, která se mimo jiné věnuje i tomuto tématu. Teď je proto ten správný čas se ptát, co novela přinese lidem?

  • Poslanecký výjezd "po trase D35" - novinky a aktuality

    Od svého vstupu do politiky tvrdím jedno – politika se nemá dělat „někde od stolu v Praze“. Naopak, je potřeba jezdit do regionů a mluvit s občany a starosty jednotlivých obcí. Jenom tak může člověk zjistit, co občany skutečně trápí a jak jim my, politici, můžeme pomoci. Koneckonců pro tuto činnost máme poslanecká pondělí, která jsou vyhrazená pro práci v regionech.