Česko bude mít od příštího roku nový bodový systém, jaké novinky řidiče čekají?

Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu zákona o pozemních komunikacích. Mezi nejvýraznější změny patří nový bodový systém. Ten začne platit od příštího roku a oproti jeho stávající podobě přinese zjednodušení a zpřehlednění. Kromě toho zavádí novinky v podobě možnosti usednout za volant již od 17ti let v přítomnosti zkušenosti mentora či tzv. řidičák na zkoušku.

Nový bodový systém patří mezi nejvýznamnější změny za několik uplynulých let. V praxi funguje již od roku 2006 a od té doby nedoznal výraznějších změn, které by reflektovaly současný stav na silnicích. Bývalá vláda hnutí ANO proto ve spolupráci s dopravními odborníky připravila jeho novelu a právě na ni současná vláda navázala a oproti původní verzi provedla pouze drobné kosmetické změny.

Mezi hlavní přínosy nového bodového systému patří jeho zpřehlednění a zjednodušení. Přestupky budou nově místo do pěti kategorií zařazeny pouze do tří (6, 4 a 2 body). V případě nejzávažnějších přestupků tak bude platit pravidlo dvakrát, respektive třikrát a dost. Stejně jako dosud totiž řidiči při nasbírání 12 trestných bodů přijdou o řidičský průkaz.  

Další důležitou novinkou je možnost usednout za volant již od 17ti let pod dohledem mentora. Tuto „revoluční“ novinku zavádíme proto, aby si začínající řidiči osvojili řidičské návyky a zdokonalili řidičské schopnosti. V praxi to bude vypadat tak, že například rodiče nechají řídit svého potomka, který již úspěšně složil řidičské zkoušky a mohou mu předat cenné rady - například zda správně najíždí do křižovatky a další důležité poznatky, které lze získat pouze řízením.

Poslední zásadní novinkou je pak řidičský průkaz na zkoušku. Není žádným tajemstvím, že právě začínající řidiči patří mezi nejrizikovější skupiny na našich silnicích a jedním z faktorů jsou sklony k riskování a porušování pravidel. Z tohoto důvodu budou mít začínající řidiči nově pouze šest bodů. Při jejich dosažení (vybodování) jim bude odebrán řidičský průkaz a budou muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a evaluační jízdu.

Ne vše se ale ve Sněmovně podařilo dotáhnout do konce. Společně s dopravními odborníky ze sdružení BESIP a VIZE 0 jsem osobně navrhoval exaktní definici minimální bezpečné vzdálenosti jedoucích vozidel. Přesně po vzoru Slovenska - pouze na dálnicích, u většiny vozidel 2 vteřiny, u motorek a kamionů 3 vteřiny. Ministerstvo dopravy bohužel mé apely na bezpečnost odmítlo a zůstává u obecné definice “dostatečného odstupu pro zabrzdění”. 

I přesto věřím, že tyto představené novinky povedou ke snížení počtu dopravních nehod a především ke snížení počtu usmrcených osob na silnicích. Bohužel v porovnání s ostatními vyspělými státy si nevedeme příliš dobře a rozhodně je co zlepšovat. Právě tyto změny mohou udělat naše silnice bezpečnějšími, co říkáte?