Česko připravuje další vlnu digitalizace, občané díky tomu uspoří čas

Naše vláda si vytyčila jako jednu z hlavních priorit Digitální Česko. Není přitom žádným tajemstvím, že dosud jsme se potýkali se zaostáváním v oblasti e-Governmentu a digitalizace veřejné správy. Právě teď ale máme skvělou příležitost tuhle skutečnost změnit. Jsem rád, že už i my máme konečně „první vlaštovky“ jako je Portál občana nebo eRecept. Teď nás ale čekají další výzvy a pokud je překonáme, ušetříme spoustu času!

Minulý týden jsem Vás informoval o tom, že do Česka přijel estonský premiér Jüri Ratas a hovořil zde o unikátní zkušenosti s elektronizací státní správy. Je to právě digitalizace, na které si tento malý pobaltský stát založil svou image. Možná i proto Vás nepřekvapí, že například daňové přiznání zde podává většina lidí i firem on-line. Článek si můžete přečíst ZDE.

Skvělou zprávou je, že ani Česko nespí a na digitalizaci intenzivně pracujeme. Některé digitalizované služby využíváme už teď a přitom si to (možná) ani neuvědomujeme. Ilustračním příkladem může být elektronický recept. Jsem rád, že tento projekt funguje a stal se standardní službou, která slouží jak pacientům, tak i lékařům.

Možná Vás bude zajímat, že ministerstvo zdravotnictví chce tento projekt dále rozvíjet a rozšířit ho o lékový záznam pacienta. Vše nasvědčuje tomu, že zde půjdeme cestou tzv. opt-out režimu. Ptáte se, co to znamená? Jednoduše MZ bude vycházet ze souhlasu pacienta se sdílením jeho dat, a pokud je sdílet chtít nebude, bude moci kdykoliv a vždy jednoduše vyjádřit nesouhlas. Ministerstvo zdravotnictví v současnosti rovněž usiluje o digitalizaci zdravotnické dokumentace, která by měla být na dobrovolné bázi. Rozhodně ale nikdo nechce vytvořit nějakého „velkého bratra“, ale pouze nastavit standardy sdílené komunikace a jejího uchovávání.

Tohle jsou ale projekty, které se týkají pouze zdravotnictví. Ani nevím, proč jsem se tak rozepsal. :) „Vlajkovou lodí“ české digitalizace je totiž nový Portál občana, který umožňuje využívat celou řadu služeb on-line a díky kterému nemusíte ve spoustě případů chodit na úřad.

Bohužel progresivnějšímu rozvoji digitalizace České republiky brání současná legislativa a tohle musíme prostě změnit! Každý zákon má svá procesní pravidla, která v mnohých případech neumožňují elektronickou komunikaci a sdílení dat. Jak to myslím? Situaci lze ilustrovat například na bankovních institucích, které významnou část svých služeb přesunuly z kamenných poboček do internetbankingu a podobně bychom měli postupovat i ve veřejné správě. Potřebujeme, aby úřady automaticky mezi sebou informace sdílely.

Tohle by měl být klíčový princip zákona o právu na digitální služby, na kterém v současnosti pracujeme. Pokud se nám ho podaří přijmout, bude portál občana sloužit jako vstupní brána ke službám státní a veřejné správy, kde lze vyřešit online všechny životní situace občanů a firem. Samozřejmostí pak bude možnost sdílení dat mezi systémy, které zabrání neustálému vyplňování stejných údajů a umožní nám předvyplnění formulářů, po kterém všichni tak velmi voláme.

Česká republika patří společně s Austrálií mezi země, které nejaktivněji využívají bezkontaktní platby. Je zřejmé, že občané se relativně rychle dokáží etablovat na nové technologie. Příkladem může být počet terminálů EET, kterých je v ČR v současnosti přes 220 tisíc, ačkoliv před třemi lety to byla pouhá polovina. I proto jsem přesvědčený, že „digitalizovat“ má smysl.

Česko se tak viditelně posouvá do digitální sféry a má v tomto ohledu potenciál stát se příkladem pro zbytek Evropy. Přesto je zde stále velký prostor pro zlepšení. Pokud dojde k výraznější digitalizaci služeb, mohli bychom ročně uspořit podle odhadů až 32 hodin svého času, který díky tomu můžeme strávit například se svou rodinou.