Nevadí nám taxametry, ale černí taxikáři. Aplikaci máme už 10 let, říká Kvasnička z AAA Radiotaxi

Zdroj: Český rozhlas, https://plus.rozhlas.cz/nevadi-nam-taxametry-ale-cerni-taxikari-aplikaci-mame-uz-10-let-rika-kvasnicka-z-7778065

Vláda chce zásadním způsobem změnit podmínky taxislužeb. Auta už nebudou muset mít taxametry a řidiči skládat zkoušku z místopisu. Narovná to podmínky provozování běžných taxislužeb se společnostmi Uber a Liftago, které k objednávání i placení využívají mobilní aplikace?

„Novela zákona srovná podmínky za předpokladu, že ji ti černí taxikáři budou naplňovat,“ říká jednatel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička, který tak označuje řidiče alternativních taxislužeb, protože prý nemají potřebné živnostenské oprávnění.

Mobilní aplikace podle něj nejsou nic nového a využívají je i tradiční taxislužby. „AAA mají aplikaci 10 let a nikdo nám neříká, že jsme nějaká alternativa. Že v současnosti někdo přichází na trh s aplikací, to není žádná inovace,“ podotýká.

„Žádná digitální platforma nad rámec taxislužby neexistuje. Jestli někdo používá telefon, který někde na pultu zvoní, nebo aplikaci, to na věci nic nemění,“ upozorňuje a odvolává se při tom na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie, podle něhož jsou tzv. digitální platformy taxislužbami a musí se řídit zákony dané země.

Kvasnička dále kritizuje, že premiér Andrej Babiš (ANO) legalizoval „černé taxikáře bez koncese, kteří neplatí daně a nemají registrovaná vozidla“, když s nimi uzavřel právně nezávazné memorandum. „Zátěž pro podnikání je, že tu máme nekalou konkurenci. Díky tomu, že nesplňují literu zákona, jsou schopni nabízet nižší cenu,“ zdůrazňuje s tím, že na povinné taxametry či zkoušky z místopisu si prý nikdo nestěžuje.

Zákonem za lepší služby

„De facto se zavádějí dva typy taxislužby, pracovně bych je nazval klasickou, kdy si objednáme taxík na ulici, a moderní, kterou si objednáme přes mobilní aplikaci,“ vysvětluje poslanec Martin Kolovratník (ANO), podle kterého zákon reaguje na nástup nových digitálních služeb.

Aplikace, o které mluví Kvasnička, podle Kolovratníka slouží pouze k objednání taxi. Nové aplikace ovšem slouží i k zaplacení a registraci služby. „To, co legalizujeme, je něco jiného a mnohem širšího, než je aplikace AAA, kterou znám a občas využívám,“ upřesňuje.

Pro zákazníky je podle Kolovratníka hlavním přínosem novely otevření trhu novým způsobům poskytování taxislužby a zvýšení konkurence, což by mělo zvýšit tlak na kvalitu služeb i konkurenci.

Předseda sněmovního dopravního podvýboru má přesto k novele výhrady, mimo jiné se pozastavuje nad tím, jak bude probíhat vykazování tržeb: „Tím, že rezignujeme na taxametry s nějakou pamětí, tak nebudeme vědět, jaká je realita. Na to se budu kolegů z ministerstva ptát,“ dodává poslanec.