D35 mezi Janovem a Opatovcem je otevřena. Nový úsek za 2,9 miliardy korun výrazně zlepší dopravu mezi Litomyšlí a Svitavami
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvedlo do provozu další důležitý úsek dálnice D35. Řidičům nově slouží téměř dvanáct kilometrů dlouhá část mezi Janovem a Opatovcem, která propojuje oblast mezi Litomyšlí a Svitavami a patří k dopravně nejvýznamnějším částem celé trasy dálnice D35.
Už krátce po otevření byl na místě patrný intenzivní provoz, což potvrzuje dlouhodobou potřebnost tohoto úseku. Připomínám, že D35 zde plní roli klíčové alternativy k přetížené dálnici D1 a zároveň zajišťuje plynulejší spojení východních Čech s Moravou. Úsek Janov–Opatovec je jedním ze tří, které jsme v tomto týdnu na D35 zprovoznili. Celkem se jedná o více než 28 kilometrů nové dálnice.
Tempo výstavby je výsledkem dlouhodobé kontinuity napříč několika volebními obdobími a jsem rád, že i já osobně jsem mohl přispět k rychlejší realizaci. Zásadní roli v rozběhnutí výstavby sehrály změny liniového zákona v letech 2018 a 2021, které zjednodušily a zrychlily výkupy pozemků. Právě komplikované majetkoprávní vztahy byly v minulosti jednou z hlavních brzd výstavby D35.
Podle zástupců ŘSD umožnily legislativní úpravy nejen rychlejší dohodu s vlastníky pozemků, ale také řešení případů, kdy nebylo možné dosáhnout dobrovolné dohody.
Výstavba úseku Janov–Opatovec vyšla na zhruba 2,88 miliardy korun bez DPH. Významná část nákladů byla pokryta z evropských fondů, protože D35 je součástí transevropské dopravní sítě TEN-T.
Technickou dominantou úseku je estakáda dlouhá více než 450 metrů, která má osm polí. Při její výstavbě byla použita speciální technologie výsuvu, jež umožnila stavbu bez zásadního omezení provozu na původní komunikaci.
Zhotoviteli stavby byly společnosti MI Roads a Doprastav, které se podle ŘSD musely vypořádat s náročnými geologickými i organizačními podmínkami.
D35 má po svém dokončení měřit přibližně 260 kilometrů a propojit severní a východní Čechy s Moravou. Otevření úseku Janov–Opatovec představuje další významný krok k dokončení celé trasy, která má zásadně změnit dopravní mapu České republiky.
Závěrem jsem rád, že nové úseky přinesou nejen rychlejší cestování, ale také vyšší bezpečnost a menší zátěž pro obce, kterými dosud projížděl tranzit. Jako poslanec za Pardubický kraj a současně jako předseda Spolku pro rozvoj dopravy mohu veřejně slíbit, že udělám maximum nejen pro další urychlení výstavby dopravních staveb, ale také pro to, aby se na tyto potřebné stavby vždy našli potřebné finance.
