D35 se stává klíčovou osou české dálniční sítě – a zároveň symbolem toho, jak může dobře nastavená legislativa urychlit strategické investice.

To, co ještě před pár lety znělo jako sci-fi, se dnes stává realitou. Dálnice D35, dlouho chybějící páteřní spojnice mezi Čechami a Moravou, se mění před očima. V roce 2025 má být dokončeno více než 32 kilometrů nových úseků, které výrazně zlepší dopravu a uleví městům v regionu.

Práce běží ve vysokém tempu – a to na několika místech najednou. Letos se například otevře nový dálniční úsek u Olomouce mezi Křelovem a Slavonínem, který bude nejprve zprovozněn v jednom směru, ale do listopadu má být plně hotový. Na druhém konci trasy se řidiči dočkají průjezdu mezi Hořicemi a Sadovou, což zrychlí cestu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Velký posun čeká i Pardubický kraj. Téměř 12 kilometrů dlouhý úsek mezi Janovem a Opatovcem má být dokončen nejpozději 22. prosince. Hotový bude také šestikilometrový obchvat Vysokého Mýta, který zásadně odlehčí přetíženému městu.

Na trase D35 se ale staví i další části – například mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem, kde vzniká tunel Homole, nebo mezi Džbánovem a Litomyšlí. Celkem je nyní rozestavěno 36 kilometrů dálnice – nejvíce v celé střední Evropě. A v létě má navíc začít další velká stavba: 16 kilometrů z Úlibic do Hořic.

Výhledově se počítá s tím, že dálnice D35 bude hotová v celé své délce do roku 2029. Právě nyní Ministerstvo dopravy vybírá koncesionáře pro výstavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí formou PPP projektu – tedy spoluprací veřejného a soukromého sektoru.

Díky těmto stavbám se konečně naplní dlouholetá vize: nabídnout rychlou a bezpečnou alternativu k přetížené D1. A co je důležité – zlepší se i kvalita života obyvatel v obcích, které dnes trpí tranzitní dopravou.