Hospodářská komora oceňuje novelu zákona 416

Před pár dny jsem absolvoval dvě důležitá setkání se zástupci Hospodářské komory ČR. V prvním případě jsem přijal pozvání Dopravní sekce východočeské části komory do depa kolejových vozidel ČD v Hradci Králové. V druhém případě jsem se setkal s vedením Hospodářské komory ČR v Praze. V obou případech jsme jednali o rozvoji dopravy a dopravní infrastruktury v Česku.

Určitě jste si všimli, že se dlouhodobě věnuji rozvoji dopravy v České republice. Hospodářská komora je pro mě dlouhodobě jedním z nejspolehlivějších odborných partnerů a pomocníků při posuzování zákonů a při kontrole toho, co legislativní změny způsobí v běžném životě.

Při setkání v Hradci Králové jsme se věnovali především provozu na železnici. Je dobré vidět depo kolejových vozidel na vlastní oči. Jedná se o speciální haly na opravy a údržbu vagónů. Člověk se při osobní návštěvě dozví spoustu zajímavých věcí, které by jen tak zřejmě nevěděl. Například věděli jste, že každý vagón má své zásoby energie v bateriích? S jejich pomocí zajišťuje např. nouzové otvírání dveří nebo osvětlení v případě výpadku.

Někdy si také všimněte oranžových světel u dveří na vagónech ČD. Je to novinka, která je reakcí na nedávné neštěstí, během kterého za jízdy vypadlo dítě z vlaku. Nyní jsou všechny vozy, včetně těch se starším datem výroby, vybaveny touto signalizací. Díky tomu může průvodčí snadněji při odjezdu zkontrolovat, že jsou všechny dveře bezpečně uzavřené.

Podobných dep je v Česku celkem pět. Určitě je to velké téma do budoucna. Můžeme očekávat, že se železniční doprava bude dále vyvíjet. Soukromí dopravci budou pravděpodobně rozšiřovat svůj vozový park. Otázkou ale je, kde budou tito alternativní dopravci řešit svoji vlastní údržbu? Pronajmou si kapacity od konkurenčních ČD nebo si někde vybudují svá vlastní depa? I proto chci iniciovat výjezdy poslanců Hospodářského výboru do okolních zemí, abychom se inspirovali dobrou praxí. Na otevřeném trhu jsou velmi úspěšné například německé DB, od kterých bychom se mohli učit.

Druhá schůze tentokrát již neproběhla v depu, ale v Praze s vedením Hospodářské komory. Během tohoto jednání jsme se věnovali především legislativě. Hlavním tématem byla pochopitelně aktuálně projednávaná novela 416/2009, o které jsem psal například ZDE. Zástupci podnikatelů potvrzují potřebnost této normy a jednoznačně ji podporují. Uvítali, že jsem představitel skupiny poslanců, kteří návrh podali.

Trocha lobbingu nezaškodí a nemusíme se za nic stydět. Prozradím, že jsem byl nabádán, abychom do novely ke zrychlení zařadili kromě dopravy také ICT a energetiku. Nechci předjímat. Rozhodně nemohu a ani nechci dávat žádné velké sliby. Proto se nechme překvapit, zda se v tomto směru podaří tyto záměry prosadit.

Věřím, že například u ICT, digitálních sítí nebo přípojek vysokorychlostního internetu bude shoda. Jedná se většinou o drobnosti, jako jsou „přípolože“ sítí nebo jednodušší kolaudace přípojek k domům. U energetiků ale bude debata složitější. Poslanci určitě nebudou chtít dovolit velkým gigantům jako je ČEZ, aby stavěli vysoká napětí v blízkosti obydlí nebo přes soukromá pole bez řádných a pečlivých schvalovacích procedur. Určitě sledujte můj web. Budu Vás pravidelně informovat o postupu a novinkách v této oblasti.