Hospodářský výbor požádal vládu o navýšení rozpočtu SFDI

Ve světle války na Ukrajině se to může zdát jako nedůležitá a malicherná zpráva, přesto by neměla zapadnout. V současnosti probíhá schvalování přepracovaného státního rozpočtu z pera nové vlády Petra Fialy. Jako poslanec se zabývám dopravou a logicky tak sleduji finance putující do této oblasti. Přiznám se, že jsem z dosavadního vývoje poněkud rozpačitý a mám důvodné obavy, jak to bude s českou dopravou vypadat v následujících letech. Proč?

Podle nového návrhu rozpočtu by ministerstvo dopravy mělo oproti původnímu návrhu přijít o více než devět miliard korun. To je ohromná suma a představuje také největší procentuální pokles v porovnání s ostatními ministerstvy. Přitom takto astronomickou částku nelze jenom tak někde uspořit ani najít způsoby, kde ji vzít jinde.

Jsem přesvědčený, že tako masivní pokles peněz putujících do dopravy se logicky projeví na kvalitě a stavu české infrastruktury. Rozhodně nebudeme moci stavět tolik nových dálnic, silnic nebo železnic. A to nemluvím o opravách, údržbě nebo modernizacích, které nás v dopravě čekají. Přitom v následujících letech bude připravena k zahájení výstavby spousta nových staveb a nastane takový stavební boom, která za dobu své historie Česko nepamatuje.

Z mého pohledu je proto naprosto zásadní zachovat co nejvíce peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Námi schválený státní rozpočet počítal s tím, že SFDI v letošním roce bude hospodařit s částkou 130,5 miliardy korun. V novém návrhu došlo k poklesu této sumy na 127,5. Snížení o tři miliardy je ale jen optické.  Nový návrh rozpočtu totiž počítá s tzv. „zapojením nevyčerpaných zůstatků“ z minulých let ve výši cca 3,5 miliardy korun. Tím je sice snížení opticky menší, zaděláváme si ale na problém do budoucna.

SFDI nebude mít od začátku roku žádnou rezervu, v účtech bude tzv. na nule. A to může být problém pro řešení nečekaných potřeb – ať už například vyrovnání mezi ČD a Správou železnic za pozemky pod kolejemi (příběh, který začal před 20 lety a který musíme letos dořešit), nebo podpora krajům na silnice II a III třídy. Velký problém hrozí i na Správě železnic, která v absolutním srovnání dostala proti původnímu návrhu z pera vlády Andreje Babiše o celých sedm miliard korun méně na základní údržbu a provozuschopnost železniční sítě….

Jsem rád, že i kolegové z vládní koalice mi dávají za pravdu. Šetřit takto razantním způsobem je špatným krokem. Velmi si proto vážím rozhodnutí Hospodářského výboru podpořit mnou navržené usnesení napříč politickým spektrem, ve kterém vládu žádáme o navýšení rozpočtu SFDI dle rozpočtových možností a aby posílila financování údržby dopravní infrastruktury v České republice. Věřím, že vláda toto volání vyslyší a zváží snížení škrtů v resortu dopravy.