K rozvoji české dopravní infrastruktury přistupuji vždy transparentně a profesionálně

Na serveru Seznam Zprávy se objevila spekulace o tom, že jsem měl v loňském roce pomáhat neznámé firmě k velké zakázce. NENÍ TO PRAVDA! Redaktorovi Janu Novákovi jsem poskytl téměř hodinový otevřený rozhovor a detailně jsem popsal své kroky. Přesto je už samotný nadpis článku zavádějící, redaktor navíc zamlčel všechny podstatné skutečnosti, které ukazují, že jsem konal správně a otevřeně. Vysvětlení proto nabízím zde.

V druhé polovině srpna jsem byl osloven obchodním zástupcem firmy Batesys panem Zdeňkem Čadkem. S tím, že společnost by ráda nabídla Správě železnic spolupráci v oblasti výstavby optických sítí  - jakousi obdobu PPP projektu. Takové nabídky a podněty jsou standardní, každý z poslanců se s nimi setkává dnes a denně. V obecné rovině mě nápad zaujal, tato forma spolupráce mezi státem a soukromým sektorem může být oboustranně výhodná. Právě proto, že se však jednalo o potencionálně velkou zakázku s možným strategickým dopadem (optická síť na území celé ČR) jsem sdělil, že toto musí posoudit ministr dopravy Vladimír Kremlík, případně Vláda ČR. Není to téma pro mě, zákonodárce. Na podobná témata se ministrů ptají všichni poslanci, nejen koaliční, ale řada kolegů z opozice.

Následující kroky byly jednoduché:

  • Na věc jsem se zeptal ministra Kremlíka dne 4. 9. Věnovali jsme tomu cca 5 minut z hodinové schůzky (dalšími tématy byla D35, Dopravní uzel Pardubice, příprava zákona 416/2009).
  • Nepřenášel jsem žádné složky nebo šanony, pouze standardní papírové desky s popisem obchodní nabídky.
  • Nevím a nechci posuzovat, jestli ministr Kremlík v tu chvíli lhal nebo ne – ale tvrdil mi, že o té věci slyší poprvé v životě a že se na ni podívá.
  • Tím celá věc skončila a vícekrát jsme o ní nemluvili. To je vše. Každý přeci ví, že „lobbing“ vypadá jinak. Kdybych měl nějaké zakázce pomáhat, tak za ministrem nebo ředitelem chodím vícekrát, ptám se, přemlouvám a přesvědčuji je k nějakým krokům. Nic takového se nikdy nestalo a bývalý kolega Kremlík toto musí potvrdit.
  • Následně nás na Správní radě SŽDC dne 15. 11. informoval GŘ o tom, že jedná s ministerstvem o přístupu k budování sítí. Panuje shoda na tom, že tyto věci budeme řešit „inhouse“, sami bez cizích firem. Tento přístup jsem podpořil a podporuji trvale.
  • Na začátku února obdržela Správa železnic od nového MD Karla Havlíčka dopis, který tuto nastavenou cestu potvrzuje a schvaluje. Já osobně s ní jednoznačně souhlasím.

Co říci závěrem? Je chlapské přiznat chybu. Možná nebylo šťastné moje vyjádření o „poslíčkovi“, tak si určitě nepřipadám. Stejně tak není složité podívat se na pět minut do rejstříku a podívat se, kdo se hlásí na jednání.

Na svém postupu z poloviny loňského roku však trvám! Pokud mi i do budoucna přijde potencionálně zajímavý podnět na zlepšení české dopravy, vždy si ho vyslechnu a posoudím. Obrátím se na odpovědného kolegu – ministra dopravy, případně si nechám poradit od odborníků a věc projednám veřejně a transparentně v kolektivním orgánu. Může to být například sněmovní Podvýbor pro dopravu (který na podobná témata v tomto období zasedal již 22 krát), nebo Správní rada Správy železnic.

Je mi lidsky líto kolegy Vladimíra Kremlíka, který nezvládl svůj odchod z funkce. Až doposavad jsme měli slušný kolegiální vztah a nerozumím tomu, proč na mě takto lživě zaútočil. Věřím, že i dnes v něm zůstal kus chlapa, že mi to vysvětlí a že se mi případně omluví. Stejně tak nechápu pohnutky serveru Seznam Zprávy. Vždy tvrdím, že novináři mají nás politiky hlídat a dělat profesionálně svoji investigativní práci. Zde si ale každý rozumně uvažující člověk dovodí, že pánové střelili vedle a ulovili pouze kachnu. Přiznat si to, to pro ně bude hodně těžké.

Zmiňovaný článek naleznete ZDE.