Konečně! ŘSD zprovoznilo obchvat Chrudimi

Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD si pro řidiče a obyvatele Chrudimi a Slatiňan připravilo předčasný vánoční dárek. Navzdory řadě problémů z jara letošního roku, které mohly narušit harmonogram stavebních prací, se Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD podařilo dodržet původní plán zprovoznění druhé etapy obchvatu Chrudimi. Ten se řidičům otevřel 20. prosince, tedy přesně dva roky od zahájení stavby.

Obyvatelé Chrudimi a Slatiňan čekali na výstavbu obchvatu téměř dvacet let. Jeho první část přinesla úlevu především obyvatelům Chrudimi. Dokončením druhé části si konečně oddychnou i čtyřtisícové Slatiňany. Obchvat přinese úlevu především od nadměrné kamionové dopravy, která město dlouhodobě trápila. Předpokládáme, že dojde k poklesu intenzity tranzitní dopravy přibližně o třetinu.

Druhá etapa obchvatu měří celkem 4,5 kilometrů a její součástí je také sedm mostních objektů, protihlukové stěny a čtyři křižovatky. Hlavní trasu kříží dva potoky (Vlčnovský a Slatiňanský) a železniční trať Pardubice – Havlíčkův Brod. Celý úsek celkově přišel na 422 milionů korun, což je téměř o čtvrtinu méně než byla původní předpokládaná cena. Stavbu provádělo sdružení firem M-Silnice a Eurovia.

Jsem rád, že se obchvat podařilo otevřít ještě v letošním roce, byť stavební firmy chtěly více času. Cením si, že generální ředitel ŘSD Radek Mátl nepodlehl tomuto tlaku a trval na dodržení původního termínu. Kromě toho patří velké poděkování také starostovi Chrudimi František Pilný, který projekt podporoval a dělal maximum pro jeho urychlení. A nejen jemu, také jeho (a mým) předchůdcům:

  • Honzovi Čechlovskému (bývalý starosta a poslanec Hospodářského výboru PSP)
  • Petrovi Řezníčkovi (také emeritní starosta)
  • Michalovi Kortyšovi (senátor a krajský dopravní radní)
  • a mnohým dalším.

Jsem strašně moc rád, že právě obchvat Chrudimi je krásnou ukázkou toho, jak mnou prosazené zákony pomáhají v praxi a zlepšují kvalitu života. Řešil jsem ho s Radkem Mátlem na týdenní bázi, při výkupu pozemků a při procesu povolení DUR (dokumentace pro územní rozhodnutí) jsme právě tady aplikovali změny liniového zákona 416/2009, které jsem (díky podnětům ŘSD z této silnice i z D35) do zákona vložil. A světe div se  úspěšně.

PS: na pozadí výše uvedené spolupráce nad obchvatem napříč všemi politickými stranami jsou úsměvná některá veřejná vyjádření místních krajských politiků, kteří mluví na mikrofon a střihají pásku. Ač střihání pásek osobně na jaře 2020 odsuzovali a ač se stavbou státu nemají nic společného. Ale taková už je realita téhle doby.

KRÁSNÉ VÁNOCE, PŘÁTELÉ! A AŤ OBCHVAT SLOUŽÍ!