Letišti by pomohlo, pokud by město a kraj společně táhli za jeden provaz. Dočkáme se změny v jejich přístupu?

Často slýchávám názor, že regionální letiště v Česku jsou předem odsouzena k neúspěchu. Speciálně pardubické o to více, protože je v blízkosti Prahy, kterou preferuje drtivá většina cestujících. S tímto názorem nesouhlasím a jsem přesvědčený, že pražské a pardubické letiště mohou fungovat v synergii a nastartovat úspěšnou spolupráci, ze které budou těžit všichni. Obě letiště, Praha, Pardubice i Pardubický kraj. Mám hned několik důvodů, které mě k tomu vedou.

Objem letecké dopravy roste kontinuálně již mnoho let a pokud pomineme z krátkodobého pohledu dopady letošní pandemie, nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl změnit. Naopak. Se zvyšováním životní úrovně se pravděpodobně dočkáme růstu přepravených osob. Podle studií by její objem měl být v roce 2040 dokonce dvojnásobný oproti dnešku.

Je férové říci, že Pardubické letiště nikdy nebylo a nikdy nebude konkurencí pro Letiště Václava Havla. Jednak proto, že objem dopravy je vázán limity a také proto, že cestující skutečně míří do Prahy. Je tu ale několik „ale“.

Je potřeba si uvědomit, že kapacita pražského letiště je omezena a pokud by letiště mělo uspokojit všechny zájemce, provoz by se musel rozložit do celodenního provozu. V praxi to ale tak nefunguje.

Letecké společnosti samozřejmě zajímají především atraktivní časy. Málokdo chce přilétat do Prahy v nočních hodinách. Nicméně kapacita v hlavních časech není „nafukovací“ a letiště proto musí některé spoje odmítat. A to je příležitost právě pro pardubické letiště.

Navíc si řekněme i „B“. Než se kolikrát dostanete z Letiště Václava Havla do centra města, tak za plus mínus stejnou dobu jste z Pardubic v Praze na hlavním nádraží. Ano, je to tak. A s příchodem vysokorychlostních tratí, budeme v centru podstatně rychleji, protože spojení Pardubice – Praha bude jezdit za necelou půlhodinu.

Pražské letiště plní roli "centrálního hubu" pro mezinárodní lety (USA, Asie atd.) a Pardubice by se tak mohly stát cílem pro chartery a low costové společnosti pro lety po Evropě. Pokud by se nám navíc podařilo do Pardubic získat více letů, věřím, že spousta turistů by zavítala i mimo Prahu, a to do Pardubic a celého našeho kraje. Samozřejmě stále platí, že Pardubice mají stále ohromný potenciál pro cargo, které se na pražské letiště už absolutně nevejde (už v tuto chvíli je tam pouze doplňkové jako tzv. „belly cargo“).

Myslím, že argumenty jsou jasné a vidím v nich velkou výhodu oproti ostatním regionálním letištím. Navíc máme nový moderní terminál, který splňuje požadavky a standard cestování 21. století.

Věřím, že pokud by město Pardubice a Pardubický kraj společně táhly za jeden provaz, výsledky by se brzy dostavily. Zatím je to mé pouhé přání, ale věřím, že už brzy bychom se mohli dočkat změny.