Mezi Hradcem a Pardubicemi se zrychlí vlaky. Nový systém zajistí vyšší bezpečnos
Cestující mezi Hradcem Králové a Pardubicemi čeká v příštích měsících důležitá změna. Vlaky na této vytížené trase budou moci jezdit až 160 kilometrů za hodinu. A hlavně: nově zavedený evropský zabezpečovací systém ETCS výrazně zvýší bezpečnost provozu.
Co to znamená v praxi? Vlaky by měly jezdit plynuleji, bezpečněji a časem i rychleji. Úspora několika minut na trase sice v první fázi nebude zásadní, ale technologická příprava je důležitá. Otevírá cestu k modernější železnici v celém regionu.
Jsem moc rád, že se dnes můžeme bavit o takovém pokroku. Zavedení evropského zabezpečení je velký milník. Cestující změnu možná hned nepoznají, ale jistota bezpečnějšího cestování je tady už teď. Úpravy jízdních řádů přijdou na konci roku a budou také záležet na rozhodnutí krajů, které dopravu objednávají.
Práce na modernizaci této trati probíhají už několik let. Instalace systému ETCS, komunikační sítě GSM-R a technických opatření proti nehodám je výsledkem plánů, které jsme připravovali ještě za naší lepší vlády v hnutí ANO. Právě tehdy se podařilo nastavit systémové změny, které dnes umožňují rychlejší zavádění evropských standardů na české železnici.
Ne všechno je ale hotové. Poslední chybějící úsek mezi Opatovicemi a Hradcem Králové stále čeká na dokončení. Výstavbu zdržuje spor o zachování historické kaštanové aleje na předměstí Hradce. Správa železnic zvažuje technické řešení, které by aleje ochránilo, ovšem za cenu vyšších investičních i provozních nákladů.
Jako člen správní rady Správy železnic říkám na rovinu: technické řešení existuje, ale musíme zároveň zvážit dlouhodobé náklady na údržbu a efektivitu. Úkolem je najít kompromis, který bude rozumný ekonomicky i šetrný k přírodě.
Modernizace trati mezi Hradcem a Pardubicemi ukazuje, že když je politická vůle a dobrá příprava, železnice se může měnit k lepšímu. Jsem hrdý na to, že jsme u těchto změn stáli a že i díky naší práci dnes Česká republika dohání Evropu v rychlosti i bezpečnosti železniční dopravy.
