Modernizovaná obalovna Topol jede naplno

Znáte obec Topol nedaleko Chrudimi? Pokud jste řidiči a projížděli jste tudy, pak jste si možná všimli areálu firmy M – Silnice a.s., kde se nachází sklad kameniva, automatizované linky a vysoké věže. Možná jste to nevěděli, ale ve skutečnosti se jedná o výrobnu obalovných živičných směsí (čtěte výrobnu asfaltu), která v uplynulých měsících prošla výraznou modernizací.

 

Věděli jste, že se v areálu Topol vyrábí asfalt již od roku 1977? Od té doby byla obalovna samozřejmě již mnohokrát modernizována. Firma M – Silnice a.s., které tento areál patří, například zastřešila sklad drtí, vyměnila míchací věže, rozšířila areál o jedno expediční silo, několikrát provedla výměnu filtrační jednotky nebo také doplnila obalovnu o dávkování recyklátu.

 

S příchodem moderních technologií ovšem obalovna přestala postupně plnit požadované technické parametry dle současných nároků na živičnou směs a také vyhovovat veškerým ekologickým požadavkům. Rozhodnutí modernizovat ji tak bylo jasnou volbou a také nevyhnutelné.

 

Máte rádi technické zajímavosti? Pár jich tu pro Vás mám. Původní výkon obalovny byl navýšen z 120 na 160 t/hod. Důvodem navýšení je skutečnost, že výkon byl nedostatečný pro zásobování finišerů (obrovské stroje, které pokládají asfalt) na komunikacích I. třídy.

 

Je také zajímavé, že obalovaná směs se nedá vyrábět do zásoby nebo také samotná spádová oblast obalovny. Asfalt z ní může být přepravován přibližně v okruhu 40 – 50 km, aniž by utrpěl ztrátu kvality. Pokud by byla převážena na delší vzdálenost, mohlo by dojít k poklesu teploty a tím ke ztrátě vlastností vhodných pro následnou pokládku.

 

Jsem rád, že české firmy disponují podobnou infrastrukturou přímo na místě a mají oproti zahraničním sdružením konkurenční výhodu. Proč? Pro příklad nemusím chodit daleko – zůstaňme u naší dálnice D35, kterou chtěly stavět firmy z Kazachstánu nebo z Itálie. V soutěžích ŘSD figurovaly s jakousi mobilní obalovnou, která vzbuzovala důvodné pochyby a nejsem si jistý, zda by skutečně dokázaly dálnici postavit včas a v požadované kvalitě.

 

Tvrdím proto, že musíme co nejvíce podporovat české firmy, které dávají práci našim občanům. Přesně tento přístup razím k zákonům, třeba k zákonu o zadáváním veřejných zakázek, který jsme novelizovali s platností od začátku letošního roku.

 

Zadavatelé jako jsou například obec, kraj nebo stát mají povinnost v soutěži zohlednit sociální, inovativní a ekologický aspekt. Díky tomu se nám tak nebude stávat, že dodavatel nebude vozit materiál nebo stroje přes celou republiku. Jsem přesvědčený, že je to krok správným směrem, co říkáte?