Můj projev k důvěře vlády

Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající, pane premiére, členové vlády. Děkuji za slovo. Já bych rád během dnešního projednávání vystoupil k tématu důvěry vlády a mohu slíbit a avizovat, že se budu primárně držet své oblasti, tedy gesce dopravy a toho, když jsem si porovnával předvolební sliby, to co vaše koalice navrhovala, nabízela občanům a voličům, to s čím argumentovalo hnutí ANO a to, jaká je realita dnešních dnů a dnešního, toho dnešního prohlášení.


Na úvod svého vystoupení to možná trochu odlehčím. Vážím si toho a jsem rád, že vaše lavice jsou docela plné, že je zájem aspoň v tuto chvíli o tu diskusi a debatu a že nám, opozici nasloucháte. Dívám se na sociální sítě. Tak jsme rádi, že kalous ušatý zarezonoval, že slovutní komentátoři jako Petr Honzejk, Radek Bartoníček ukázali, že nás sledují, pan Kopecký, pochopili jsme, že má pochopení. A tak uvidíme, jestli po dnešní šťastné středě naší nové vlády bude mít někdo i šťastné pondělí. Tak to jsme rádi, že jsme sledováni nejenom tady ve sněmovně.


Než se dostanu k té dopravě, tak pane premiére Petře Fialo, budu reagovat na vaše vystoupení. Já jsem ho poslouchal velmi pozorně a dělal jsem si poznámky ad hoc v tu chvíli, když jste v úvodu dnešního dne hovořil. Jedna z prvních vět, kterou jste říkal: Nejsme populisté a neslibujeme, co nelze splnit. Mám k tomu hned krátký komentář, který se do sektoru resortu dopravy váže. Je to pravda. V těch například slíbených počtech kilometrů nových dálnic té nové výstavby opravdu příliš neslibujete. A omlouvám se, budu trochu ironický a později to rozvedu. Chvíli mi přišlo, že jste spíše skeptici, že se bojíte toho slíbit víc, nemáte příliš velkou ambici. Ale máte samozřejmě na takové, řeknu opatrné prohlášení, právo a respektuji ho.


V tom vašem projevu ale byla i řada dalších momentů a byly to podle mého názoru sliby, které trochu jdou proti své logice. Hned jedna z dalších vět: Budeme spořit v rozpočtu, uspoříme rozpočet, budeme snižovat dluh. Ale v programovém prohlášení čtu závazek, který naopak tedy může být ambiciózní: Dáme krajům šest miliard na silnice II. a III. třídy. Vlastně bych z toho slibu mohl mít radost. Připomenu, že právě za vlády, jejímž účastníkem bylo hnutí ANO, to začínalo myslím v roce 2014, ten vymysleli, navrhli, běží od roku 2015 v různých výších, dvě a půl miliardy, tři, někdy čtyři miliardy krajům. A tady chci říci, v těch předchozích vládách, mohli byste namítnout, že není potřeba se vracet do historie, ale v těch předchozích vládách, kde byly účastny ODS, TOP 09, KDU, nikdy se tohle nezavedlo, nikdy to nebylo. Můžeme být rádi, ale já se ptám, kde těch šest miliard vezmete? Jednoduchý počet, jednoduchý součet má dáti, dal. Takže když někde dávám víc, bude někde méně. A já se ptám a nevidím to v tom programovém prohlášení. Omezíte, snížíte rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury? Sáhnete na investice? Sáhnete na Správě železnic do oprav, do provozuschopnosti? Ono to vypadá jednoduše. Nebudeme opravovat, budeme pouze investovat. Ale připomenu, Správa železnic má přes devět tisíc kilometrů hustou síť, jednu z nejhustších v Evropě. A už jenom pro samotné zajištění toho provozu, té provozuschopnosti, dostatečné bezpečnosti, každý rok ta síť nějaké peníze potřebuje. A my tady slyšíme o nějakém slibu šesti miliard krajům. Na to jsem velmi zvědavý.


Další z vět vašich pane premiére Fialo: Budeme šetřit na sobě, nikoliv na občanech. A já se dívám do programového prohlášení a čtu, že budou revidovány slevy na jízdném. A ptám se: Omezíte ty slevy? Jakým způsobem, když nechcete šetřit na občanech? Omezíte seniorům možnost aktivního života? Toho, že za relativně malou částku mohou žít aktivně, jezdit tedy za výlety, na rekreaci, ale třeba i za prací, za návštěvou svých příbuzných, svých rodin? Nebo je neomezíte? Jaká bude ta revize? To bohužel zatím v tuto chvíli nevíme.


Mluvíte o špičkových odbornících, které nalákáte do státní správy. Jakým to bude způsobem? Bude to třeba pracovní karanténou, kdy zase v resortu dopravy na řídících dispečerských střediscích budou pracovat dispečeři možná s pozitivními testy? To bude to lákání odborníků? Mám z toho velkou obavu.


Další z vět, kterou jsem slyšel dnes po té deváté hodině: Chceme stavět o deset tisíc bytů ročně víc. O deset tisíc bytů. A teď ironicky odpovídám: Proto chcete v pátek jako první bod rozebrat stavební zákon? Proto ho chcete demontovat? Odložit ho o rok? Místo toho chápu, bylo to nějaké politické, nechci použít slovo vítězství, nějaký výsledek jednání a hlasování tady v Senátu a ve Sněmovně v tom minulém volebním období. A místo toho, já jsem to psal v řadě veřejných článků, abychom našli shodu a diskutovali o tom, jak ten zákon ještě vylepšit, jak ho dotáhnout k funkčnosti, k efektivitě, najít shodu napříč politickým spektrem. Mohou to být témata jako je územní plánování měst a obcí v samostatné působnosti, může to být konečné dořešení jasného opatření proti nečinnosti stavebních úřadů, lepší definování hmotného práva nebo posílení role stavebníků, ale stejně tak role obcí v tom soudním přezkumu a v tom stavebním řízení. Říkáte, že stavební zákon je špatný, že se to nelíbí samosprávám a že ho prostě provizorně odložíte a pak se děj vůle boží. Pak možná přijde nějaké řešení. A to říkám upřímně, to prostě pro mě jde proti tomu slibu, že chcete stavět víc, deset tisíc bytů víc ročně.


Říkám si - my bychom vlastně z toho mohli mít radost, ten slib je podle mého názoru nesplnitelný, ale samozřejmě nemáme tu radost, nechceme, aby to takhle dopadlo. K té lepší komunikaci mně dnes a denně píšou zástupci profesních sdružení, oboroví zástupci, asociace, které se zabývají výstavbou, třeba i stavebním povolením nebo povolováním v oblasti cestovního ruchu, kempů, rekreačních zařízení, a říkají, že nový pan ministr pro místní rozvoj, teď tu bohužel není, pan Bartoš, jim neodpovídá, nereaguje, dokonce si je blokuje na internetu. Tak já nevím, jak bude MMR řízeno a jak bude odpovídat na řadu otázek a nejasností ve věci stavebního práva.


Musím říct za sebe osobně, ten důvod k vyslovení proti návrhu, tedy k nedůvěře, je další, je politický a ideový. Mně ta celková sestava vašeho vládního prohlášení trochu připomíná dění, které si pamatuji rok, rok a půl ze svého rodného kraje, z Pardubického kraje. My jsme tehdy - bude to kratičký exkurz, slibuji - v těch krajských volbách se rozhodli jít takovou taktikou nebo strategií, že nebudeme kritizovat, nebudeme za každou cenu zlí a oškliví, vymezovat se. Přišli jsme s vlastními progresivními návrhy. Navrhovali jsme například podporu cestovního ruchu formou voucherů, navrhovali jsme podporu zdravého životního stylu formou dotací na cyklistiku, investice do středních škol, do tabletů, do výukových prostředků, nové způsoby získání evropských fondů. Hnutí ANO tehdy - byla to taková ta nevýhra - sice vyhrálo, musím to respektovat a budu to respektovat, ale ono je to déja vu, tehdy se opět dohodla taková slepená koalice ze zbytků ČSSD, ODS, TOP 09, KDU, STANu, a dnešní výsledky v Pardubickém kraji? Autobusová doprava je v rozvalu, kraj bude doplácet za loňský rok skoro 500 milionů Kč za tuhle službu, za špatnou organizaci. Mně dnes a denně píší občané z jižní, z jihovýchodní části našeho kraje, z Jevíčska, z Moravskotřebovska, že jsou odstřiženi, že jim tam vypadávají autobusové spoje, že ta doprava nefunguje. Kraj do dneška nemá postaveny přivaděče k dálnici D35, na které získal - a teď pozor, v dubnu 2017 - 2,7 miliardy Kč od státu. Dodnes neutratil ani jednu korunu. Amatérské investice v krajském zdravotnictví, doktoři a sestřičky stojí na dešti a čekají, až dostanou stravu, oběd, protože kraj do dneška v krajské nemocnici nezajistil kvalitní stravovací provoz. To je realita Pardubického kraje tady v té koalici, která také jediné, co měla společné - být proti hnutí ANO.


A abych nebyl jen negativní, jsou tu moji kolegové z Pardubického kraje, tak naopak uvedu příklad pozitivní. Krajské město, město Pardubice, kde hnutí ANO je v koalici s ODS a také s KDU, a funguje. Není to lehké, diskutujeme, dohadujeme se na městském zastupitelstvu, ale město pracuje, investuje, opravuje školy, školky, koupaliště, staví letní stadion a nebo buduje parkovací domy. Tak to jsou dva příklady srovnání krajského města Pardubice a Pardubického kraje. Já se prostě bojím, že ta realita i vaše, vašeho - použiji termín slepence proti hnutí ANO, hrozí naší zemi. To říkám jasně a nahlas.


Trochu zapadla jedna věc ze včerejška. Zatím tady byla zmíněna jen párkrát, a to byla demonstrace před Úřadem vlády. Demonstrace proti nové vládě, demonstrace zemědělců, kolega Karel Tureček to asi rozvede víc než já, tak nebudu zabrušovat do jeho agendy. Ale oni asi novináři přimhouřili oči, nebylo potřeba o té demonstraci moc psát, já jsem se nedíval, ale nevím, jestli některá vláda pár dnů nebo týdnů po svém vzniku před důvěrou už měla demonstrace. To máte pěkný rekord.


A když jsme - velmi krátce - u toho zemědělství, obrátím se teď kriticky na Mariana Jurečku. Mariane, nebo pane ministře, vy teď tedy jste ministrem sociálních věcí, ale internet je neúprosný. Když jsem si pět minut googloval, tak jsem našel z 22. srpna 2016 oslavné zprávy, jak jsou české lesy v nejlepší kondici za posledních 250 let. Další zalesnění podpoří stamilionové dotace, máme nejlepší krajinu a podíl lesů ještě poroste, řekl v srpnu 2016 ministr zemědělství Marian Jurečka. A realita? Už v té době, už někdy od roku 2015, možná 2013 se na severní Moravě šířila kůrovcová kalamita a rozrůstala se do celé republiky. Také to jsou vaše sliby, veřejná prohlášení ve srovnání s realitou.


Tak, ale teď ten můstek k dopravě, jak jsem sliboval. Byl to poslední odkaz, pane premiére Fialo, na vaše vystoupení z dnešního rána. Vy jste tam řekl větu, a omlouvám se, ta citace nebude přesná: Chybí nám ještě dálnice - v tom souhlasím - a nemáme dobrou železniční síť. Já vás nebudu, pane premiére, zkoušet, považujte to prosím za řečnickou otázku, jestli víte, jak máme hustou železniční síť, kolik vlaků denně třeba čeští dopravci vypraví. Odpovím si sám, nebo napovím, ta síť je opravdu nejhustší v celé Evropě, je to přes 9 tisíc kilometrů, vlaků vyjede skoro 8 tisíc denně, takže ta intenzita té sítě je opravdu velká. A opět se podíváme do toho programového prohlášení, kde bohužel ty sliby k nějakému zkvalitnění jsem nenašel.


V obecné rovině k tomu resortu dopravy v programovém prohlášení cítím, že zkrátka nemá velké ambice. Mohu konstatovat, teď se už více obrátím na Martina Kupku, nového pana ministra dopravy, a není to ironické, že vláda navazuje na to, co jí bylo připraveno, na tu přípravu staveb, investic, ať v dálnicích nebo na železnici, a za to jsme samozřejmě rádi, a je korektní nejen kritizovat za každou cenu, ale být i pozitivní. Jsme rádi, že jste se k tomu svým způsobem přihlásili. Ale když čtu hned v úvodu "stanovíme plán investic", tak se ptám, co je tím myšleno. Vždyť plán investic máme, máme ho na tři roky, máme střednědobý výhled rozpočtu SFDI, včetně toho tzv. SDV, střednědobého výhledu, máme společně odhlasovanou z minulé Sněmovny přílohu zákona 416, kde definujeme prioritní stavby, máme dopravní sektorové strategie dopravní politiky do roku 2027. Vždyť ty plány máme. Čtu větu: Zajistíme stabilní rozpočet SFDI. Na to se určitě budu ptát nejen dnes zde, ale tak jak myslím pan poslanec Žáček avizoval, na hospodářském výboru. Vždyť ten my jsme zajistili v rekordní výši, letos, nebo loni to bylo 127,5 miliardy Kč. Bylo to zhruba za období vlády hnutí ANO 30% navýšení SFDI. Takže se budu ptát, jak zajistíte stabilní rozpočet. Budete ho navyšovat? Také bude v roce 2025 o 30 % vyšší? Kéž by! Budu moc rád.


A víte, teď budu trochu ironický, tady ta úvodní ustanovení mi trochu připomínají takové ty sliby, že měsíc bude mít 4 týdny a že se vrátíme k tomu, na co jsme zvyklí, že po létě přijde podzim. Je to konstatování, bohužel není to nic nového. A našel jsem tam i řadu ústupků z těch volebních slibů, a to je dobré, aby občané, naši voliči slyšeli, aby o tom věděli: Do roku 2025 postavíme 200 km dálnic. A volební program? Volební sliby koalice SPOLU? Bylo to 250 km dálnic, pod čarou - ANO kvalifikovaně hovořilo o 294, vycházeli jsme z nějaké trajektorie plánu a stavu příprav na ŘSD. Tady vidíte, že argumentačně opírám to, co jsem řekl na začátku, že sliby jsou podle mého názoru velmi málo ambiciózní.


Prioritně se zaměříme na další úseky D35, čtu v programovém prohlášení. Proti tomu ANO jasně řeklo, že do roku 2023 konkrétně - byl to konkrétní verifikovatelný slib, zahájíme dalších pět úseků. Na jednu stranu jsem rád, že nová vláda se hlásí k výstavbě vysokorychlostních tratí, koneckonců i to byla naše shoda v březnu 2017 napříč celou Sněmovnou, ale opět - je to obecná proklamace. Proti tomu my v hnutí ANO jsme jasně se znalostí stavu věci na Správě železnic řekli a prohlásili, a budeme k tomu směřovat, že v roce 2025 a 2026 začneme stavět první úseky.


A abych nezapomněl na ten poslední mód dopravní, na vodu, tak vy jste se přihlásili k tomu, že zastavíte projekt Dunaj - Odra - Labe, rozumím tomu, je to legitimní právoplatný politický názor, pod čarou podotknu, že i pro mě osobně z dob studií na pardubické dopravní fakultě jsem o tom projektu slyšel, ty větve, nebo ta větev mezi Pardubicemi a Moravou skutečně budí spoustu kontroverzí. Blokuje územní rozvoj obcím na území Pardubického kraje. Ale například utéct, opravdu utéct od té části splavnění Labe, dokončení splavnění Labe od Pardubic na státní hranici, tedy přihlásit se k těm plavebním stupňům Přelouč a Děčín, to si myslím, že je velká škoda. A tady si myslím, že jste měli být více ambiciózní.


Jak jsem řekl, nechci jen kritizovat, chci být korektní a zmínit i věci, které vnímám pozitivně. Určitě chci ocenit stanovení závazného termínu transformace ŘSD do konce roku 2023. Chci ocenit a vždycky vzkazuji Martinu Kupkovi, rád podpořím rozšíření toho jednotného lístku, one ticket, do krajů. Určitě rád budu spolupracovat a pomůžu se speciálním zákonem na výstavbu vysokorychlostních tratí. Určitě podpoříme plánovanou modernizaci 500 železničních přejezdů a tak dále.


Slíbil jsem, že nebudu za každou cenu zbytečně kritizovat a zdržovat. Takže závěrem, opravdu závěrem svého vystoupení budu mít čtyři otázky. Nemusíme si hrát na nějaké interpelace, na to bude dost času do budoucna, ale budu rád, když zazní, a budu rád když je budete vnímat a když se k nim třeba na výboru nebo při projednávání zákonů a rozpočtu vrátíme. A rozpočet je pro mě opravdu zásadní. V programovém prohlášení mně osobně naprosto chybí vyjádření, jakým tempem porostou výdaje do SFDI, jak jsem řekl, teď v této době bylo to necelých 128 miliard korun, a to je zásadní v dopravě, asi jako všude. Je to o zdrojích. A jestliže čtu pouze obecnou větu: Zajistíme stabilní rozpočet, vidím slíbené výdaje krajům, ale vidím také třeba ty sliby na 500 železničních přejezdů, rozvoj vysokorychlostních tratí, tak na tohle budu chtít a budu prosit o odpovědi, jak zajistíte ten rozpočet a jestli ho budete navyšovat.


A to, co zajímá občany, naše dnes sledující diváky a posluchače, kteří sledují dnešní jednání: Jaká bude cena za dálniční známku? Já osobně už jsem si s ní užil své. Přinesl jsem kdysi do Sněmovny návrh na v zákoně 13 na zvýšení té možné horní hranice. A to jsem od vás dostal. To jsem od této koalice, od členů v bývalé Sněmovně dostal za uši. Takže budu se ptát: Ponecháte cenu dálniční známky v původní výši nebo ji zdražíte? Prosím, řekněte to občanům.


Další otázka, třetí. Železniční regionální tratě. V tom programovém prohlášení je taková obecná zmínka o modernizaci železnice v logických úsecích, o spolupráci se samosprávami. No ale podívejme se, co se dělo v loňském roce na území Středočeského kraje? Jak se zástupci kraje, především ti za hnutí STAN postavili k regionálním tratím? Bylo to a je velké a silné téma pro mého kolegu Karla Havlíčka. Stát do regionálních tratí ve Středočeském kraji nainvestoval desítky milionů korun a Středočeský kraj řekl, že provoz je moc drahý a dopravu tam prostě zrušil, neobjednal. Takže i tady prosím o vaši reakci a budu se ptát na to, jak se postavíte - a těch možností je více, určitě o nich rádi budeme diskutovat a třeba najdeme společnou řeč a společné téma, ale když jsem četl program Pirátostanu o jakýchsi přípoložích vysokého napětí a produktovodech v ochranném pásmu dráhy, tak jsem se hezky usmíval. Víc to ani nebudu komentovat.


U železnice poslední zmínka, poslední dvě. Prosím, pane ministře Martine Kupko, o to opravdu prosím, korektně a slušně, je téma ETCS a zabezpečení. Zase jsem v tom programovém prohlášení pouze přečetl větu: Zaměříme se na větší bezpečnost na železnici, posílena bude dozorová činnost. Vše v pořádku, ale je tam věta, o které vlastně nevím, jak je myšlena: Aktualizován bude harmonogram vybavení 4800 km tratí evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. Už jsem to řekl, nechci z toho dělat žádnou interpelaci, my o tom spolu budeme mluvit, vrátíme se k tomu na výboru, ale prosím o pečlivou úvahu a pečlivé zvážení, co je to slovo aktualizován? Bude posunut v budoucnosti? Bude posunut dál? Bude to odloženo? No to říkám dopředu, že by to bylo velmi špatně. To se prosím nesmí stát. My máme jasně daný, pevně daný a vládou schválený implementační plán zavádění toho zabezpečovače ETCS. Ten plán jasně říká, že musíme na hlavních koridorech vyjet v tom vyhrazeném režimu v roce 2025. A je to úzce navázáno na všechny okolní státy v té železniční síti. Takže tohle teď vůči panu ministrovi dopravy je v dobrém míněný vzkaz a prosím o to, aby - pokud by slyšel nějaké náznaky nebo návrhy, ať více šetří, ať to třeba v čase odsune, že se to třeba nějak vyřeší, aby tady na ta slova neslyšel. Tohle je strašně důležitá věc.


A asi poslední, opět to, co zajímá naše občany, naše i vaše voliče, jsou ty slevy na jízdném. Už jsem o nich mluvil. My jsme to považovali za vlajkovou loď v té veřejné dopravě. Vidíte, že zafungovaly, že zpřístupnily veřejnou dopravu nejen tedy studentům, ale řadě, řadě, řeknu, nízkopříjmových skupin, lidí, kteří třeba normálně necestují nebo si to nemohou dovolit, ať už tedy o víkendech, ve volném čase, ale i třeba za potřebami, které by si jinak plnili trochu těžko. Vidím to i ve své rodině a ve svém okolí. A tady opět jsem pouze četl větu, že do 30. června systém zrevidujeme. Nevíme jak, nevíme o kolik. A já prosím, abyste to nedělali, abyste ty slevy ve veřejné dopravě zachovali. Je to zatím jen obecná proklamace.


A závěr - dvě věty. V resortu dopravy, jak jsem řekl, jsem rád, že v mnoha případech navážete na tu rozdělanou práci, byť těch ambicí, si myslím, by mohlo být trochu víc. Ale to je můj názor, vy máte právo na to, nastavit a postavit to prohlášení tak, jak jste ho formulovali. Veřejně tady prohlašuji a garantuji, že jsem připraven podat pomocnou ruku, spolupracovat, a to nepoliticky, neideově, tak, jak se nám to povedlo v tom minulém období třeba právě u liniového zákona č. 416/2009. Ale věřím, že pochopíte, že celkově, v tom celkovém vyznění já osobně takto postavené vládě, polepené koalici s takto postaveným programem ani já důvěru dát nemůžu a dávat nebudu. Zkrátka věřím a chci věřit, že tady tou Sněmovnou bude rezonovat víc témat než nesplněné sliby a kalousi ušatí. Děkuji za pozornost.