Nová vysokorychlostní železnice? Povede přímo do Pardubic a spojení s Prahou zkrátí na 30 minut!

Vysokorychlostní tratě patří mezi nejvýznamnější dopravní projekty v historii ČR. V Pardubicích občas putuje nepravdivá a mylná informace o tom, že krajskému městu se trasa vyhne. Je to nesmysl a není to pravda! Vysokorychlostní tratě budou mít v ČR více směrů a závazně platí, že jeden z nich povede přímo do obou východočeských metropolí - jak do Pardubic, tak do sousedního Hradce Králové. Cesta do Prahy tak zabere necelou půlhodinu.

Přiznám se, že mě jedna věc nedávno překvapila. Spousta lidí si totiž myslí, že vysokorychlostní vlaky nebudou mít na Pardubice žádný dopad, protože hlavní trať má vést přes Vysočinu podobně jako D1. Mohu vás ubezpečit, že to není pravda a Pardubice  budou přímo napojené na vysokorychlostní trať  do Prahy.

Celková síť VRT totiž bude mít víc směrů a tras. Stejně jako je to u dálnic. Z pohledu Pardubáků je naprosto zásadní trať RS5. Ta povede z Prahy podél dálnice D11 a severně od stávajícího železničního koridoru. U Chlumce nad Cidlinou se rozdvojí. První směr povede přímo do Pardubic a zde se zapojí u nádraží do stávajícího koridoru s pokračováním na Olomouc. Druhá část zatočí severně na Hradec Králové a výhledově pojede do Polska.

Tak a teď se podívejme, jak RS5 ovlivní náš kraj. Do Pardubic povede vysokorychlostní trať přímo z oblasti Chlumce nad Cidlinou. Dále na východ pak pojedeme po modernizovaném stávajícím koridoru, který umožní jízdu až 200 km/h. Co to znamená pro nás, Pardubáky?

Počítáme s tím, že cesta z Pardubic přímo na hlavní nádraží v Praze by měla trvat necelou půlhodinu! Za takto krátký časový úsek se autem například nedostanete dnes z Černého mostu do centra Prahy. Navíc bude před Prahou zcela nový přestupní terminál Nehvizdy (cca 25 minut). Na něm bude možné přímo přestoupit do všech ostatních směrů (Brno, Ústí nad Labem). 

Ptáte se, jaký je aktuální stav příprav? Na polské i české straně byla zpracována studie proveditelnosti. Nicméně navrhovaná řešení byla ekonomicky neefektivní. V současnosti proto jak Správa železnic, tak i polští kolegové tuto studii aktualizují. Na naší straně se jedná zejména o úpravu technického řešení, linkového řešení, počtů vlaků nebo o zlevnění  investičních nákladů. Novou variantu bychom měli znát již v srpnu tohoto roku.

Dalším důležitým faktorem hovořící ve prospěch RS5 je skutečnost, že tuto trať chceme nejen my jako Česká republika, ale také Polsko. Díky tomu je vysoká pravděpodobnost, že výstavba bude financována také z evropských peněz. 

Na závěr bych rád zmínil, že jako člen Správní rady Správy železnic společně s jejím předsedou Martinem Červíčkem z Královéhradeckého kraje společně uděláme maximum pro to, abychom přípravy RS5 urychlili. Pokud my všichni z východních Čech potáhneme za jeden provaz, tak by naše nová vysokorychlostní železnice mohla sloužit od roku 2033.