Nové trolejbusové tratě potřebujeme

Nedá mi to. Musím Vám to napsat. Můj kolega a zároveň předseda představenstva dopravního podniku Robert Klčo mě nedávno informoval, že se trolejbusové tratě v Pardubicích opět rozšíří. Jedná se o Studentskou ulici a o propojení Dukly s vozovnou a s hlavním nádražím. Podle mě skvělá věc a krok správným směrem.

Jsem rád, že v našem městě nemusí desetitisíce lidí dýchat zplodiny z autobusů a vím, jak moc nám kolegové z ostatních měst tuto přednost „tiše závidí“. O to víc jsem byl překvapený, když jsem si v nedávném článku Pardubického deníku přečetl slova k rozšiřování trolejbusových tratí kolegy zastupitele Františka Brendla a musím se přiznat, že jsem se nestačil divit.

„Je to věc hnusná, všude jsou sloupy a dráty. Nemůžeme raději zavést trolejbusy, které mají možnost některé úseky přejíždět bez drátů?“ ptal se v článku. Jsem přesvědčený, že skutečný odborník, který ví o čem mluví, se nerozhoduje na základě toho, že jsou dráty a sloupy hnusné. Tato slova ukazují amatérskou neznalost…

Parciální trolejbusy v tomto případě samozřejmě můžeme zavést, a proto je také již testujeme.  Nicméně trať přes Trojici je strategická a naprosto klíčová. Propojení hlavních ramen od Dopravního podniku města Pardubice s nádražím, frekventovaná linka a taky záloha pro jakýkoli výpadek v podjezdu 17. listopadu. Už brzy nás čeká modernizace železničního uzlu, kvůli které dojde na několik měsíců k uzavření podjezdu, protože se zde bude stavět nový most. Právě tudy ale vede jediná trolejbusová trať do města. To ale očividně kolega Brendl neví…

Společně s Robertem Klčo a Tomášem Pelikánem si uvědomujeme výhody parciálních trolejbusů. V loňském roce jsme proto podpořili nákup čtyř jednotek, které nyní testujeme v ostrém provozu a dosavadní výsledky ukazují, že jsme udělali krok správným směrem. Například obyvatelé z Černé za bory jsou nadšení, protože díky nim nemusí přestupovat u Foxconnu.

Parciální trolejbusy se nám v praxi osvědčily a výhledově náš vozový park budeme o tyto jednotky dále rozšiřovat. Nebude to sice ze dne na den, protože musíme vycházet ze životnosti stávajícího vozového parku. Jako správný hospodář ho budeme obměňovat postupně. Náklady na jeden vůz jsou zhruba 13,5 milionů korun bez daně a to rozhodně není málo. Dopravní podnik proto chce podat v dalším programovacím období ITI žádost na modernizaci vozového parku právě těmito trolejbusy a získat peníze z tohoto programu.

Kritiky rozšiřování trolejbusových tratí jsem nejspíš zklamal a rád bych na druhou stranu proto potěšil vizionáře. Nedávno jsem Vám psal, že kolegové z Moravskoslezského kraje se intenzivně věnují projektu vodíkové mobility. „Ostraváci“ jsou pro mě velkou inspirací, a proto jsem s nimi nastartoval úzkou spolupráci, jejímž výsledkem bude zapojení Pardubického kraje do společného projektu. Pokud bude možné zapojit hromadnou dopravu do tohoto projektu, měli bychom to udělat. Osobně se k tomuto hlásím a budu tento progresivní přístup 21. století prosazovat i v dozorčí radě.