Nový bodový systém, řidičák na zkoušku, ale také u nejzávažnějších přestupků vyšší pokuty

Novela silničního zákona, kterou připravila minulá vláda Andreje Babiše, zásadně zjednoduší a zpřehlední současný bodový systém. Přestupky budou nově rozděleny do tří kategorií. Řidiči už nebudou „šikanováni“ za bagatelní přestupky. Na druhou stranu ale také současně dojde ke zvýšení pokut za závažné dopravní přestupky, jako je jízda pod vlivem alkoholu, jízda na červenou nebo dokonce vjezd na přejezd navzdory výstražným světlům. Tohle je z mého pohledu dobře a krok správným směrem.

Novela přináší také několik novinek. Jednou z nich je například možnost, díky které by již sedmnáctiletí řidiči mohli usednout za volant do ostrého provozu s mentorem – zkušeným řidičem.

Věřím, že tato novinka pomůže začínajícím řidičům si osvojit správné návyky za volantem a povede ke zlepšení jejich řidičských dovedností. V tomto ohledu máme skutečně na čem pracovat a co zlepšovat. Podle statistik to jsou právě začínající řidiči, kteří patří mezi vůbec nejrizikovější skupiny na českých silnicích

Další novinkou je pak „řidičák na zkoušku" pro začínajícího řidiče. Pokud řidič dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jak jim předcházet a také o čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.

S novelou silničního zákona v drtivé většině souhlasím, vždyť jak jsem již zmiňoval výše, jedná se z převážné části o práci naší bývalé vlády. Jediným potencionálním místem sporu je z mého pohledu změna v otázce předjíždění cyklistů. Povinnost dodržet 1,5 metru odstup, respektive v oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině metrová vzdálenost, platí teprve pár měsíců a nevidím důvod, proč tuto do značné míry symbolickou povinnost měnit. Ministr Kupka tímto krokem navíc popírá vlastní slova, kdy tvrdí, že chce celý systém zjednodušit a zpřehlednit.

Osobně si také myslím, že by Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky mělo být z pohledu příprav ambicióznější. Tuto normu mají hotovou na stole a mohl ji podat už v zimě. Vše se dalo ještě projednat a připravit tak, aby novela začala fungovat k výročí zavedení bodového systému. Tedy od července, se startem prázdnin. Bylo by to logické a psychologicky fajn.

Nechápu, proč to trvalo tak dlouho a proč jsme až nyní, v půlce července seznámeni s ideovým návrhem. Trochu to vypadá jako zacílení do „okurkové sezóny“, aby bylo o čem psát. Nevidím zde jediný důvod, proč by novela měla začít platit až za téměř 1,5 roku, tedy 1.1.2024.