Obchodní mise v Japonsku za podporu českého železničního průmyslu

Hlásím, že mám pro Vás další informace z „japonské mise“. Za posledních pár dnů jsem toho moc nenaspal. Je to tu dost náročné, ale stojí to za to. Japonsky jsem se sice moc nenaučil, ale za tu krátkou chvilku jsem stihl poznat, že Japonci jsou vážně pracovitý národ, od kterého bychom se mohli v mnohém inspirovat. Mám toho hodně na jazyku, tak si udělejte kávu a tohle si přečtěte. Je to dost zajímavé.

Musíme se připravit na boj. Ano, je to tak. A nebude to jednoduché. Uspět na japonském trhu bude vážně velká výzva. Čeká nás hodně překážek, které musíme společně překonat. Dobrou zprávou je, že Evropská unie podepsala dohodu o ekonomickém partnerství, která by nám mohla usnadnit cestu za úspěchem. Nicméně místní trh je velmi uzavřený a náročný. Férově ale musím dodat, že místní firmy přistupují k zájemcům velmi korektně a transparentně.

Například Tokio Metro má na webu přísné kvalifikační podmínky, jako jsou smlouvy v japonštině, platby v jenech nebo technické parametry podle zdejších norem. Pokud ale firma všechno splní a uspěje v soutěži, tak se stane váženým partnerem, kterého jen tak neopustí. Ze zdejší skupiny zájemců vnímám velké šance například pro firmy Amit Transportation a MSV, které se pzabývají výrobou elektroniky, IT a informačních systémů. Uvidíme ale, jsme teprve na začátku.

Víte ale, co mě docela překvapilo?  Neexistence přímé letecké linky z Prahy do Tokia. Přeci jenom má to symbolický význam, navíc to může japonským i českým firmám usnadnit vzájemný obchod. Jsem proto překvapený, že tohle důležité spojení ještě není v provozu. Přitom už o této lince jednalo ministerstvo dopravy a bývalý premiér Bohuslav Sobotka. Jednal o ní dokonce i kolega Radek Vondráček s premiérem Šinzem Abem a s korunním princem Naruhitem.

Obě hlavní letiště sice mají volné sloty, chybí nám ale společně uzavřít dohodu o leteckých službách. Osobně jsem už o tom mluvil i se zdejším vysoce postaveným senátorem Shigeharuem Aoyamou. Chtěl bych této věci osobně pomoci a dotáhnout ji do úspěšného konce. Senátor Aoyama je přítelem premiéra Abeho i zdejšího ministra dopravy a slíbil mi, že v této věci pomůže. Beru si to za osobní úkol.