Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů dosahuje už 10 miliard korun ročně

O nekalých praktikách a nešvarech, které ohrožují české spotřebitele při koupi ojetého vozu, není potřeba dlouze mluvit. Kromě oblíbeného stáčení tachometrů jde o podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárií či pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Právě u dovážených ojetých aut je proto největší riziko z pohledu bezpečnosti vozidla. Velká část dovezených aut navíc splňuje pouze zastaralé emisní normy. Uspořádal jsem proto k tomuto tématu v Poslanecké sněmovně seminář a rád bych se s Vámi podělil o hlavní myšlenky, které zazněly.

V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetých aut než nových. V loňském roce dosáhl počet prodaných ojetin přibližně 765 000 ks, průměrná cena za ojeté auto činila 228 000 Kč. Hodnota trhu prodávaných ojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám Kč.

Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší.

Věkové struktuře českého vozového parku nepřidává ani skutečnost, že více než polovina dovážených ojetých osobních aut je starší 10 let. Přitom každé páté dovezené vozidlo do 11 let stáří prodělalo škodní událost, o níž jeho český majitel pravděpodobně ani neví, u starších vozů lze očekávat poškození ještě častější.  Technický stav dovážených ojetin v kombinaci s jejich stářím tak snižuje bezpečnost na českých silnicích. Vzhledem ke stáří dovážených vozů je navíc zřejmé, že velká část z nich splňuje zastaralé emisní normy, což zhoršuje životní prostředí v Česku.

Proti stáčení tachometrů i zatajování havárií lze bojovat prověřováním historie ojetých vozů ještě před jejich koupí. Systém Autotracer, který k prověření historie ojetých aut slouží, obsahuje více než miliardu dat, od října je navíc jeho součástí výrazně více dat k autům dovezeným ze zahraničí. Jedná se o data od pojišťoven zejména ze západní Evropy. Kromě podvádění s tachometry trápí český trh ojetých vozidel i zakrývání vážných havárií či dovozy přestárlých aut, jejichž emisní normy jsou již za hranou přijatelnosti.

V rámci panelové diskuse zazněla konkrétní doporučení ke zlepšení situace na českém trhu ojetých vozidel. Je to jednak intenzivnější osvěta ohledně prověřování vozů a také návrh na to, aby si kupující mohli jednoduše ověřit v evropském systému stav tachometru i servisní historii vozu (podle mě ideálně za pomoci státu).

Jedním z dalších návrhů byl i nápad na zpřísňování dovozu těch nejstarších vozů, jejichž emisní normy jsou již významně překonané. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza například upozornil, že v minulosti již zavedené opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Uznávám ale, že tohle je hodně citlivé - ekologii rád podpořím, ale nerad bych finančně postihoval ty, kteří na dražší auto prostě nemají.