Ostřešanská spojka: alternativní varianty vzniknou do září

Nedávno jsem svolal další pracovní setkání k Ostřešanské spojce, abychom se společně domluvili na dalším postupu. Je to totiž zhruba rok, kdy jsme se sešli se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Pardubického kraje a s vedením města Pardubic. Tehdy se zcela jasně ukázalo, že tento způsob vedení trasy nechtějí nejen Ostřešany, ale ani Chrudim a Pardubice.

Projekt „Ostřešanské spojky“ se mi líbí. Rozumím ale místním obyvatelům. Nedivím se, že nechtějí 100 metrů za jejich domy zhruba desetimetrový násyp. I proto jsem se rozhodl obyvatelům Ostřešan pomoci. Jsem toho názoru, že existují výhodnější varianty vedení trasy. Inicioval jsem proto setkání se SŽDC, zástupci kraje a vedením Pardubic, abychom společně našli řešení, které bude vyhovovat všem.

Zhruba před rokem nám SŽDC na jednom z pracovních jednání veřejně slíbila, že znovu posoudí Studii proveditelnosti. Ta zjednodušeně řečeno říká, kudy a jak povede budoucí trasa. A jakmile tento krok udělá, řekne nám, jaké jsou další varianty a možnosti vedení trasy. Chtěl jsem zjistit k čemu SŽDC došla, abychom celý projekt posunuli zase o kus dál a dohodli se na dalším postupu.

Čísla totiž mluví celkem jednoznačně. V ekonomickém posouzení akce vychází, že předpokládané náklady nebudou generovat zlepšení, kratší jízdní dobu a větší zájem cestujících. Zdá se, že v navrhované variantě přes Ostřešany bychom si za několik miliard pořídili hezkou novou trať, po které by ale moc lidí nejezdilo. Loni na podzim SŽDC slíbila, že do těchto dnů vysoutěží projektanta, který uvedené varianty zpracuje – bohužel se tak zatím nestalo.

Řekněme si to ale narovinu, pokud nebudeme mít odborné podklady s jasnými čísly, těžko se posuneme dál. Není možné, aby „správnou trasu“ totiž vybíral nějaký politik, ať já nebo někdo z kraje či města. Proti tomu nelze cokoliv namítat, a proto jsme se dohodli, že SŽDC připraví posouzení všech variant do konání Dopravní konference, která bude 6. září. Na této konferenci vystoupíme a vše projednáme a na základě faktů se rozhodneme, kudy skutečně trasu povedeme.

A ptáte se na můj osobní názor? Dlouhodobě a konzistentně říkám, že myšlenka „bezúvraťového“ spojení Pardubice – Chrudim je správná. V úseku Pardubice – Rosice nebudeme muset „couvat“, čímž bychom jinak zatížili trať na Hradec Králové, která bude brzy dvoukolejná v celé délce. Na její modernizaci využijeme evropské peníze, o této informaci jsem Vás informoval ZDE. Přiznám se, že dodnes nerozumím důvodům, které vedly tehdy krajského radního Jaromíra Duška k tomu, abychom změnili trasu z oblasti Jesenčan právě k Ostřešanům.

Osobně podporuji návrat ke stávající trati. Nejen proto, že kolem Ostřešan by vzniknul nepřirozený prvek v krajině (který navíc bude dražší), ale i proto, že stávající obce Staré Jesenčany a Medlešice jsou na železniční trať zvyklé a chyběla by jim. Pokud bychom se skutečně rozhodli pro tuto variantu, otevřeli bychom zajímavou možnost na přímou obsluhu pardubického letiště. To by za to stálo, nemyslíte? Určitě mi napište Váš názor, ať už tady na webu nebo na facebooku. O dalším vývoji Vás budu informovat, takže nezapomeňte sledovat mé stránky.