Práce na pardubickém nádraží probíhají dle plánu

Velkými změnami prochází nejen budova pardubického hlavního nádraží. Cestující se mohou už v letošním roce těšit na celou řadu novinek. Rachot sbíječek, vrčení bagrů a těžkých aut. Obrázek, který už několik měsíců doprovází jednu z nejvýznamnějších investičních akcí Správy železnic v České republice. Stavební práce na modernizaci železničního uzlu Pardubice společně se přehouply do své druhé poloviny a kompletně by měly být dokončeny v roce 2024. 

Jak modernizace železničního uzlu Pardubice, tak i rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy od architekta Karla Řepy patří mezi naprosto zásadní projekty. Jakmile Správa železnic dokončí tento velký projekt, získáme nádhernou vstupní bránu do našeho města s propojením železniční, linkové autobusové a městské hromadné dopravy.

Jsem rád, že této akci mohu věnovat maximální pozornost nejen jako zastupitel, ale také jako člen správní rady Správy železnic. Společně s primátorem města Janem Nadrchalem a jeho náměstkem Janem Hrabalem předcházíme jakýmkoliv komplikacím a se státním investorem jsme v neustálém kontaktu. Svědčí o tom i nedávná schůzka s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou, kterou jsme iniciovali a na které jsme se věnovali i postupu prací.

S panem generálním ředitelem jsme probrali kromě aktuálního stavu významné rekonstrukce pardubického hlavního nádraží také problematiku mostu Generála Svobody přes rekonstruovanou trať Pardubice – Hradec Králové a dále jsme řešili i budoucnost lávky mezi Terminálem B, nástupišti a sídlištěm Dukla.

V současné době již veřejnosti slouží nová bezbariérová nástupiště č. 1 a č. 2 společně s výtahy a eskalátory. Od listopadu mohou cestující využívat také novou trojici eskalátorů v odjezdovém podchodu a v březnu se jich dočkají i v tunelu pro příjezdy. Dokončena je oprava podchodu Sladkovského, přemostění třídy Jana Palacha nebo most u Parama na trati Pardubice-Rosice nad Labem – Chrudim.

Velkým tématem je pěší lávka na Duklu, která propojí tuto část Pardubic s nádražím. Aktuálně jsou hotovy všechny opěry a první dva díly lávky už dokonce stojí na svém místě. Lávka by měla být kompletně v celé své délce osazena včetně schodišť na obou koncích do konce letošního roku. Zhruba v první polovině příštího roku dojde k instalaci a zprovoznění eskalátorů společně s výtahy. Konečně pak může začít sloužit obyvatelům, byť to bude nejdříve ve zkušebním provozu.

Pokud jste nedávno jeli vlakem, možná jste si všimli, že nově také probíhají stavební práce na rekonstrukci nástupiště č. 4. Zhotovitel stavby souběžně pracuje i na prodloužení podchodů k nástupišti č. 5. Podle plánu by měly práce skončit v červnu a následně dojde k jeho zpřístupnění. Celý letošní rok pak bude probíhat i rekonstrukce nástupiště č. 3. a přilehlých kolejí.

V souvislosti se železniční dopravu mi dovolte zmínit také současný stav příprav zastávky Pardubice-centrum. Aktuálně je projednáván záměr projektu na Ministerstvu dopravy a předpokládám, že v průběhu února budou projednány zapracované připomínky ministerstva. Současně jsme dokončili Dokumentaci pro společné povolení a získali jsme pravomocné povolení. Už brzy proto Správa železnic zahájí výběrové řízení na zhotovitele stavby. Pokud půjde vše ideálně, pak by samotná výstavba měla začít v červenci letošního roku. dokončení a zprovoznění zastávky můžeme očekávat v červenci 2024.