Před Vánoci se otevřely tři nové úseky D35. Více než 28 kilometrů, které dávají celé dálnici konečně smysl
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvedlo v prosinci do provozu hned tři nové úseky dálnice D35. Během několika dnů se řidičům otevřelo více než 28 kilometrů nové dálnice. Na papíře je to číslo. V reálu je to obrovský rozdíl pro tisíce lidí, kteří tudy denně projíždějí.
D35 se tímhle krokem znovu posunula blíž k tomu, čím má být od samého začátku: funkční alternativou k přetížené D1 a páteřní tepnou východních Čech. A musím říct otevřeně – po letech, kdy se o D35 spíš mluvilo než stavělo, mám z letošního prosince upřímnou radost.
Janov–Opatovec: úsek, který bylo potřeba otevřít
Nejdelším z nově otevřených úseků je téměř dvanáct kilometrů mezi Janovem a Opatovcem. Kdo tudy projel hned po otevření, viděl, že auta na dálnici naskočila okamžitě. To je pro mě vždycky nejpřesvědčivější důkaz, že stavba dává smysl.
Úsek propojuje oblast mezi Litomyšlí a Svitavami, je dopravně mimořádně důležitý a dlouhodobě chyběl. Stavba stála zhruba 2,88 miliardy korun bez DPH, byla z velké části financována z evropských prostředků (TEN-T) a technickou dominantou je estakáda dlouhá přes 450 metrů, postavená chytrou technologií výsuvu bez zásadního omezení původní dopravy.
Hořice–Sadová: další kus skládačky
Druhým otevřeným úsekem je Hořice–Sadová o délce 10,5 kilometru, respektive téměř 12 kilometrů včetně napojení. Tady je důležité dívat se na D35 v širším kontextu. Tahle dálnice se plánuje od roku 1963 a po dokončení bude mít zhruba 260 kilometrů.
Osobně považuji každý takovýto úsek za malý test, jestli jsme se jako stát poučili z minulosti. A letos se ukazuje, že ano – výstavba má kontinuitu, připravené projekty a reálný harmonogram.
Vysoké Mýto–Džbánov: obchvat, který město potřebovalo
Třetím otevřeným úsekem je necelých šest kilometrů mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem. Pro Vysoké Mýto je to zásadní změna – tranzit konečně míří mimo město a lidé pocítí úlevu v každodenním provozu.
Právě u tohoto úseku si znovu uvědomuji, proč má smysl se dopravním stavbám věnovat dlouhodobě a systematicky. Nejde o politiku, ale o každodenní život v konkrétních městech a obcích.
Navazující úseky a výhled do roku 2026
Na západním směru byl v polovině prosince proražen tunel Homole na úseku Ostrov–Vysoké Mýto. Podle aktuálních informací, které mám od generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by měla být dálnice dovedena k portálu tunelu v létě 2026 a celý úsek až k Vysokému Mýtu dokončen do konce roku 2026.
Na východě pokračuje stavba mezi Džbánovem a Litomyšlí, kde zhotovitel usiluje o urychlení prací. Reálně se tak počítá s možností otevření už na konci roku 2026. Pokud se tyto plány naplní, bude možné dojet po souvislém dálničním úseku od Opatovic až k Litomyšli.
