Řidiči se dočkají, ŘSD získá více jak 550 milionů korun

V úterý jsme na řádném zasedání Výboru a dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury schválili významnou podporu pro Ředitelství silnic a dálnic, kterému jsme přidali více než 550 milionů korun. Co to znamená pro řidiče a kde tuto částku poznají? Tak především na D1! Díky úspěšnosti soutěží na stavební dodavatele budou zahájeny postupně další úseky oprav D1. Termín dokončení oprav se tak zkrátí.

Silničáři opraví nejen povrch, ale i to, co mnohdy jako obyčejní řidiči nevidíme - katastrofální kanalizaci. Tu soudruzi v minulém režimu prostě zalili betonem a hotovo… Navíc proběhnou opravy krajnic, dojde i na nejmodernější svodidla a také na nové datové sítě – vlastní optické kabely.

Z historických důvodů totiž (a můžeme se ptát, kdo a kdy na tom zbohatnul) zůstaly v tělese optické kabely od O2. Ty dnes vlastní soukromník Kellner a není jediný. Stát a ŘSD jsou díky tomu v šachu. Proto si budujme vlastní kabely a na nich si sami budeme provozovat datové služby (bezpečností hlásky, propojení na NDIC, kamery).

Další dobrou zprávou ze SFDI je příspěvkový program „zvýšení bezpečnosti v obcích“, který bude i v tomto roce. Stát tak obcím zaplatí až 85 procent nákladů na nové chodníky, bezpečné přechody, zábradlí, osvětlení a bezbariérové prvky.

V loňském roce jsme nakonec obdrželi téměř 400 žádostí. Původní rozpočet na tento program byl 250 milionů korun, ovšem úspěšní žadatelé se dostali v součtu na částku 520 milionů korun! Celkovou částku jsme tak museli zdvojnásobit. Mám radost, že Výbor i Dozorčí rada SFDI našli shodu a všichni s navýšením souhlasili. Slíbené částky se tak dočká i přibližně 20 obcí v Pardubickém kraji.

Jako místopředseda dozorčí rady osobně dohlížím na efektivitu čerpání státních peněz. Osobně jsem zadal úkol pro ŘSD, aby předložilo analýzu svých investičních akcí v severních Čechách, kde hrozí, že agresivní přístup stavebních firem bude nutit stát zaplatit za sjednané akce víc, než bylo v původní smlouvě. Chci vědět, čí to byla chyba a jak se ŘSD v této věci brání.

Stejně tak mám vážné pochybnosti, že Správa železniční dopravní cesty postupuje rozumně v oblasti zadávání velkých investičních akcí. Proto budu chtít, aby nám předložili důkladnou analýzu svých letošních plánů – kde chtějí stavět, proč a kolik finančních prostředků zvažují uvolnit. I díky těmto krokům můžeme najít rezervy v rozpočtu.

Další zasedání výboru se má konat koncem srpna. Věřím, že i tam nalezneme dostatek finančních prostředků pro rozvoj dopravní infrastruktury. A POZOR! VYPSALI JSME DRUHÉ KOLO PROGRAMU CYKLOSTEZKY - obce mohou žádat o 85 procent. Uzávěrka je do 31. července 2016!!! – každý může žádat. Více informací naleznete na www.sfdi.cz - nebo mi zavolejte, napište. Rád všem pomůžu nebo poradím.