S tratěmi pro rychlovlaky pomohou Česku francouzské zkušenosti a parametry

Zdroj: Reflex, https://www.respekt.cz/informacni-servis/2019-04-12

Vlaky na vysokorychlostních tratích v ČR by měly jezdit podle norem francouzského TGV. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) koupí na základě memoranda francouzské technické předpisy pro vysokorychlostní tratě (VRT). Memorandum v pátek zástupci společností podepsali na železniční konferenci v Dříteči na Pardubicku.

„Normotvorby a předpisy, jak vůbec vysokorychlostní trati stavět, jsou strašně důležité. Neumím si představit, že bychom je u nás začali vytvářet, když už jsou 40 let vyzkoušené ve Francii,“ řekl ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Správa za ně SNCF Mobilités zaplatí 11 milionů korun. Předpisy a normy sloužily pro stavbu trati v Maroku a některé systémy využívá také španělská železnice.

Podle Svobody se práce skokově zrychlí. „Budeme vědět, co budeme chtít po budoucích projektantech a po budoucích zhotovitelích,“ řekl . Dokumentace pro územní řízení tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí by se měla začít zpracovávat letos. Mezi pilotní úseky patří VRT Polabí na výjezdu z Prahy do Poříčan na Kolínsku, druhý je jižně od Brna a třetí z Přerova na Ostravu. Na stavbu by Správa ideálně potřebovala 30 miliard ročně. „Celá síť ve všech směrech je taková hvězdice z Prahy na Polsko, Brno, Ostravu, Vídeň a výhledově na Plzeň. Celková odhadovaná částka je 500 až 600 miliard korun. Je to projekt, který je odhadován na 20 až 25 let,“ řekl pořadatel konference, poslanec Martin Kolovratník.