Severovýchodní obchvat Pardubic je otevřen. Městu má uleví až od dvaceti tisíc aut denně
Pardubice – Po téměř dvaceti letech příprav a tří letech stavebních prací se dnes řidičům otevřel severovýchodní obchvat Pardubic. Nový čtyřkilometrový úsek propojuje městské části Dubina, Fáblovka a Trnová a vytváří třetí silniční most přes Labe. Podle odborníků i zástupců města jde o jednu z nejdůležitějších dopravních staveb v regionu za poslední dekádu.
Dominantou nové komunikace je nejvyšší visutý lanový most v České republice. Pylon měří přibližně 60 metrů, což jej výškou přibližuje Petřínské rozhledně. Most je dlouhý 280 metrů, přičemž nosná lana dosahují délky 201 metrů. Most přes Labe je skutečná technická dominanta, která bude Pardubice zdobit desítky let.
Obchvat má především ulevit dopravě v centru města. U hlavního nádraží projíždělo dosud denně kolem 20 tisíc aut. Nové propojení přesměruje část tranzitu ze směru od Holic, Sezemic či Hradce Králové a rozloží dopravní proudy do více směrů. Tahle silnice je zásadní pro ranní i odpolední špičky. Pardubice na ni čekaly skoro dvacet let.
Technicky mimořádná stavba
Nový úsek je dlouhý 4,2 kilometru a zahrnuje celkem 55 stavebních objektů. Přemostění hlavního ramene Labe a slepého ramene Malý Slepká dosahuje délky 1 632 metrů. Stavba stála 1,6 miliardy korun bez DPH a byla spolufinancována Evropskou unií.
ŘSD uvádí, že mostní konstrukce byla navržena s vysokou odolností vůči korozi a s důrazem na bezpečnost provozu. Díky směrovému a výškovému vedení mostu se zlepšily rozhledové poměry i návaznost na komunikace v okolí.
Jedno slabší místo a plán na pokračování
Úzkým bodem zůstává zatížení v oblasti u Globusu, kde se nový úsek napojuje na silnici I/36 směrem na Hradec Králové. Toto místo má být podle Ministerstva dopravy řešeno samostatnou stavbou přibližně za dva roky.
Zásadní posun čeká i jižní část města. V roce 2026 má být vypsána soutěž na realizaci jihovýchodního obchvatu Pardubic, který naváže na dnes otevřený úsek. Zahájení výstavby se předpokládá ještě v roce 2026, dokončení v roce 2028.
Projekt vznikl díky spolupráci státu, kraje i města. Děkujeme všem, kteří se na přípravě a stavbě podíleli – kolegům v ŘSD, Ministerstvu dopravy, Státnímu fondu dopravní infrastruktury, i politikům, kteří v minulých volebních obdobích prosadili financování. A také stavařům, kteří zvládli technicky mimořádně náročný most.
Řidiči mohou nový úsek využívat od dnešního dne. ŘSD upozorňuje, že stavba dalších návazných částí silniční sítě v Pardubicích bude pokračovat i v následujících letech.
