Severovýchodní obchvat Pardubic povede z Trnové přes Fáblovku na Dubinu. Hotovo bude na přelomu let 2024 a 2025

Zdroj: Pardubický deník

Dlouho očekávaný severovýchodní obchvat Pardubic má platné stavební povolení a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tento týden ukončilo soutěž na jeho stavbu. Přeložka má vést z Trnové přes Fáblovku na Dubinu, stavět se má začít v létě. Budoucí obchvat má výrazně snížit zatížení centra krajského města průjezdem tranzitní i místní dopravy.

Řidiči se po něm poprvé projedou na přelomu roku 2024 a 2025. ŘSD bude nyní vybírat z šesti nabídek. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl oznámil, že tendr je uzavřený a pokud se nestane nic mimořádného, tak v průběhu léta se obchvat města začne stavět. „Nyní v rámci režimu Design&Build proběhne dvoukolové hodnocení.

Nejdřív hodnocení kvality nabídek a pak teprve cena.

Stavba má pravomocné stavební povolení a její zahájení plánujeme na přelom druhého a třetího kvartálu letošního roku,“ informoval Mátl. „Jasno bude koncem května, když vše klapne, tak v létě začne stavba,“ dodal pardubický poslanec Martin Kolovratník. Silnice I/36 TrnováFáblovka-Dubina se bude stavět v režimu Design&Build.

„Jedná se o veledůležitou stavbu pro odklonění dopravy, a to nejen té nákladní z centra Pardubic,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Vedení města očekává, že obchvat sníží počet vozidel v centru a tím dojde i ke snížení hluku a emisí. Řidičům má silniční přeložka především ušetřit čas průjezdu krajským městem.

Stavba obchvatu Pardubic má po mnoha komplikacích začít v létě

Zhruba čtyřkilometrová spojka usnadní řidičům průjezd od Hradce Králové směrem na Sezemice a Dašice. Stavba bude začínat na stávající křižovatce u Globusu, pokračovat má kolem Fáblovky a dále se napojit na kruhovou křižovatku na Dubině v ulici Na Drážce a na výpadovku na Sezemice a Holice.

Stavbaři mají vybudovat dvě nové okružní křižovatky, podchod pro pěší i protihlukové stěny. Na nové trase silničáři počítají s čtyřpruhovou a směrově rozdělenou komunikací. Vyvést tranzitní dopravu mimo centrum se podle projektu podaří, až bude hotová celá trasa. Před rokem ŘSD počítalo, že obchvat bude stát asi 1,5 miliardy korun.

PROBLÉM S POZEMKY

Stavba se ještě před svým zahájením potýkala s řadou problémů. Zhotovitel stavby několikrát prodlužoval soutěž na výběr stavební firmy, která obchvat postaví. Navíc stave bní povolení ŘSD získalo až po několika letech. To totiž zprvu bojkotovalo osm majitelů pozemků, kteří nechtěli své pozemky prodat. ŘSD s nimi muselo zahájit vyvlastňovací řízení. Jejich námitky nakonec zamítlo až ministerstvo dopravy. Stavba má být hotová za tři roky.

„V režimu Design&Build proběhne dvoukolové hodnocení. Nejdřív hodnocení kvality nabídek a pak teprve cena.“ Radek Mátl, ředitel ŘSD Stavba obchvatu se protahuje Stavbu severovýchodního obchvatu Pardubic slibují politici obyvatelům krajského města již mnoho let. Na příklad v roce 2017 ŘSD předpokládalo, že následující rok zahájí stavbu. „Předpokládám, že do konce letošního roku se výkupy pozemků vypořádají a příští rok v zimě nebo na jaře si ŘSD zažádá o stavební povolení a následně bude muset udělat soutěž na dodavatele,“ řekl v červnu 2017 Deníku p oslanec a pardubický zastupitel Martin Kolovratník. Optimistické scénáře se ale nenaplnily. Podobné zpoždění nabral i jihovýchodní obchvat, který spojí Dražkovice a Pardubičky.