Sněmovna vyslovila souhlas s novelou EIA, výstavba deseti klíčových staveb může začít už příští rok

Poslanecká sněmovna dnes schválila zrychleně v prvním čtení novelu zákona, která řeší problém spojený se zastaralými posudky EIA. Je více než pravděpodobné, že pokud bude tento návrh úspěšný v Senátu a u prezidenta, výstavba deseti nejdůležitějších dopravních staveb začne v příštím roce. Je to skvělá zpráva pro nás všechny, protože mezi klíčové stavby patří i dva úseky D35, Opatovice nad Labem - Časy (12,8 km) a Časy - Ostrov (13 km). V případě schválení návrhu bude moci Česká republika využít financování z operačního programu Doprava 2.

Jak jsem Vás informoval již dříve zde, v České republice má problémy se zastaralými posudky dopadu a vlivu na životní prostředí necelých 100 dopravních staveb, jejichž celková hodnota přesahuje 130 miliard korun. Původně se Česká republika snažila vyjednat výjimku pro 11 prioritních (které nebudou muset celý proces opakovat znovu) Jedná se například pokračování královéhradecké dálnice D11, o stavbu chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, D3 u Českých Budějovic nebo obchvat Frýdku Místku. Původně mezi klíčové projekty patřil i Pražský okruh. Nicméně ten není ve fázi územního rozhodnutí, a proto musel být ze seznamu vyřazen.

Výsledkem několika měsíčního vyjednávání mezi Českou republikou a Evropskou komisí je návrh novely zákona, o kterém jsme dnes hlasovali. Jsem rád, že opozice jednala v národním zájmu a nedělala žádné zbytečné obstrukce, které by mohly přijetí tohoto návrhu ohrozit. Premiér Bohuslav Sobotka potvrdil, že součástí dohody je ujednání o tom, že Evropská komise nebude žádným způsobem zpochybňovat posudky EIA u těchto staveb.

Ptáte se, jaký je další „jízdní řád“ v přípravě velkých silničních staveb, které máme v rámci Hnutí ANO na starost? Pokud bychom museli opakovat celý proces posuzování vlivu staveb na životní prostředí, hrozila by velká zpoždění. I proto pracujeme na společné politické dohodě. Po dnešním úspěšném projednání v Poslanecké sněmovně by zákon měl stejně rychle schválit Senát a koncem prázdnin prezident Miloš Zeman. Od září tak už nic nebude bránit stavbám získat stavební povolení a hned poté může ŘSD rozběhnout výběrová řízení na dodavatele. No a to už je poslední krok před samotnou výstavbou.

Jsem rád, že problém způsobený zastaralými posudky EIA bude alespoň částečně zažehnán. Když nám na květnovém zasedání hospodářského výboru představil Svaz podnikatelů ve stavebnictví právní návrh, kterým by se dalo nařízení komise v zákonných mezích obejít, okamžitě jsem se ho chopil.

Koalice se nakonec rozhodla, že tento návrh bude prosazovat jako vládní, díky čemuž bude mít větší šanci na prosazení. V tomto případě bychom měli všichni táhnout za jeden provaz a neřešit politickou příslušnost. Přeci jenom jedná se skutečně o důležité stavby, které zlepší život nám všem a našim cílem by měla být co nejrychlejší jejich výstavba.

Co říci závěrem? Během posledních měsíců se v Pardubickém kraji objevilo mnoho povolaných a klasicky málo vyvolených (jak mezi politiky tak mezi novináři), kteří šířili zaručené zprávy o tom, jak je D35 opět ohrožená a že nebyly dodrženy předchozí sliby….. Současná společná práce ministrů životního prostředí, dopravy a premiéra však přinesla kýžené ovoce. Ve Sněmovně nebyl proti ani jeden poslanec a se záchranným plánem souhlasí i Evropská komise. Jsem rád, že původní harmonogram výstavby silnice D35 tak není příliš ohrožen a že zahájení výstavby prvních dvou úseků je skutečně na dohled.