Strojvůdci z celé republiky se připravují na krizové situace v České Třebové

Když byla v roce 1849 zprovozněna trať z Brna do České Třebové, stala se z tohoto města důležitá železniční křižovatka. Zřejmě tehdy ještě nikdo netušil, jak důležitou roli bude hrát železnice i 170 let poté. Jedním z důkazů je skutečnost, že právě Česká Třebová byla zvolena místem, kde je umístěn jeden ze dvou unikátních simulátorů pro výcvik strojvedoucích. Ti na nich mohou nacvičit nejrůznější situace, se kterými se mohou na železnici potkat.

Bezpečnost českých železnic je v posledních měsících velkým tématem. Není divu. V porovnání s minulými lety totiž došlo k výraznému nárůstu mimořádných událostí. Železniční doprava přitom patří mezi nejbezpečnější formy cestování a pokud chceme, aby tomu bylo tak i v budoucnu, musíme se více zaměřit na bezpečnost, prevenci a přijmout taková opatření, kterými jednoduše budeme předcházet vzniku rizikových a nebezpečných situací.

Připomeňme si, že k největším železničním nehodám za poslední měsíce patří například srážka dvou vlaků na brněnském hlavním nádraží, při které se zranilo 22 lidí. Vlaky se srazily rovněž i u Ronova nad Doubravou na Chrudimsku. Při nehodě se zranilo šest osob. Jenom díky velkému štěstí nedošlo ke zranění při incidentu na Vysočině, kde vlak ujel asi šest kilometrů bez strojvedoucího.

Jedním z nástrojů, které mají pomoci předcházet podobným situacím a zvýšit bezpečnost na českých železnicích, jsou nové dopravní simulátory Českých drah. Jde přitom o vůbec první trenažéry tohoto druhu v Česku, které kopírují reálné prostředí kabiny se všemi ovládacími prvky a zároveň lze na nich napodobit prakticky jakékoliv situace, které mohou v provozu nastat. Většina ze strojvedoucích se s některými z nich za celou dobu kariéry nesetká, proto je skvělé, že si je mohou vyzkoušet na trenažéru a přitom neohrozit cestující.

Tvrdím, že bezpečnost na železnici musí být naší absolutní prioritou. V těchto dnech v Poslanecké sněmovně rovněž projednáváme zákon o dráhách. Společně s několika poslanci zvažujeme mimo jiné zavedneí tzv. MLS - „Monitoringu licence strojvedoucího“. Jedná se o online systém, který zjednodušeně představuje obdobu  digitálního tachografu pro strojvedoucí. Někteří z nich totiž nedodržují časové přestávky a pracují pro více dopravců. Takovéto jednání je rizikové a rozhodně bychom jej neměli tolerovat. Chci však ještě mluvit se zástupci Drážního úřadu i s Federací strojvůdců. Nový systém musí přinést novou kvalitu a bezpečnost, nesmí však nesmyslně omezovat strojvůdce v jejich práci.