Vítejte v Česku 2025! Děravé silnice střídají děravé sliby
Vláda Petra Fialy a ministr dopravy Martin Kupka nesplnili svůj slib. Je to jednoduché: kraje měly dostat peníze na opravy silnic II. a III. třídy. Jenže s blížícím se termínem voleb se tenhle slib rozplynul jako pára nad hrncem.
Přitom nejde o žádný nový vynález. Program příspěvků na opravy krajských silnic spustilo hnutí ANO už v roce 2015. Fungoval. A co je důležité – nikdy nebyl přerušen. Každý rok proudily do krajů miliardy korun, díky kterým se dařilo opravovat cesty, mosty a infrastrukturu, která je životně důležitá pro obyvatele i firmy.
A co letos? Letos Fialova vláda ten program neosekala na kost, ale až na dřeň.
Z původních 6 miliard korun v roce 2023 zůstaly pouhé 2 miliardy v roce 2025. Tedy třetina. Pro Pardubický kraj to znamená o 125 milionů méně než loni a o čtvrt miliardy méně než před dvěma lety. To nejsou abstraktní čísla. To jsou desítky kilometrů silnic, které letos zůstanou děravé.
A teď si představte, že se vracíte z dovolené. Vjedete do výmolu. Zničené kolo. Oprava za několik tisíc. Vzpomněli byste si na ministra Kupku? Na vládu, která slíbila, ale nedala? Já ano.
Zvlášť když víme, že Pardubický kraj patří dlouhodobě mezi nejvíc znevýhodněné. Z rozpočtového určení daní dostáváme až o 1–2 miliardy ročně méně než srovnatelné regiony. A teď nám ještě stát škrtá investice, které jsme desítky let potřebovali jako sůl.
Aby toho nebylo málo – zatímco starostové zoufale hledají finance na opravu obecních komunikací, zatímco autobusy a hasiči objíždějí zavřené mosty, vláda v Praze řeší spíš selfíčka, tiskovky a PR prezentace bez konkrétních výsledků.
Silnice nejsou jen asfalt. Jsou to tepny naší každodenní dopravy. A pokud stát odmítá svůj podíl na jejich údržbě, doplácíme na to my všichni – občané, starostové, firmy, zdravotnická záchranka i školní autobusy.