Vizualizace DUPu bude brzy hotová a nanotechnologií se dočkáme na jaře

V letošním roce nás čeká v dopravě celá řada novinek a výzev. V blízké době bude představena úvodní vizualizace Dopravního uzlu Pardubice. To ovšem není jedinou novinkou. V Pardubicích bude vůbec poprvé v Česku představena unikátní nanotechnologie asfaltu, která zvyšuje životnost silničního povrchu. A právě o těchto tématech jsem mluvil s ředitelem Správy údržby silnic Pardubického kraje Miroslavem Němcem, se kterým dlouhodobě spolupracuji na společných tématech na podporu našeho kraje.

V letošním roce nás čeká opravdu mnoho práce. V krátké době dotáhneme vizualizaci Dopravního uzlu Pardubice, o které jsem Vás informoval ZDE. Nejprve ji veřejně představíme odborníkům, ale nebojte se – veřejnost se určitě dočká taky! V těchto dnech jednám o právech a povolení ke zveřejnění. Jakmile se mi to podaří, slibuji Vám, že vizualizaci zveřejním tady na webu nebo na Facebooku, aby ji mohl vidět každý.

Tato studie je totiž klíčová a chceme se od ní posunout dál. Na základě DUPu otevřeme debatu s Ministerstvem dopravy a budeme chtít konkretizovat původní Memorandum k této věci. Jeho znění je totiž obecné, ale dalo nám mandát vytvořit studii. Tu už ale máme hotovou a musí tak logicky následovat další krok.

Na základě studie pojmenujeme konkrétní úkony a stavby, které k realizaci DUPu povedou. Namátkově mohu zmínit například převod silnice I/36 z první třídy na druhou. Tím pomůžeme Lázním Bohdaneč a zároveň vytvoříme příjezd k budoucímu multimodálnímu překladišti u řeky Labe ve směru od Globusu. Nejen u přístavu, ale i u dalších dopravních staveb se pochopitelně pokusíme získat dotaze ze státního rozpočtu i z Evropské unie.

Dalším zajímavým tématem, které Vás určitě zajímá, jsou nové technologie. Ve Státním fondu dopravní infrastruktury (kde jsem místopředsedou Dozorčí rady) kromě velkých investic realizujeme také příspěvkové programy. S jejich pomocí obce financují výstavbu cyklostezek, chodníků a nebo nové progresivní technologie v dopravě. Mezi ně bezpochyby patří i použití tzv. nanotechnologií.

Jedná se o nový styl povrchu vozovek, který využívá nanotechnologie do asfaltu a cementobetonového krytu. O této zprávě jsem Vás informoval ZDE. Díky těmto nanočásticím by se měla dramaticky prodloužit životnost povrchu vozovky. A díky tomu ji nebude potřeba tak často frézovat a vyměňovat jako dosud. Zároveň se díky této technologii zlepší i kvalitativní parametry povrchu, jako je například lepší odvod vody nebo vyšší přilnavost povrchu.

Myslím si, že bude skvělé, pokud tuto unikátní metodu vyzkoušíme poprvé u nás v Pardubicích a ukážeme celému Česku, jak tento způsob může být efektivní. Jsem si jistý, že tato zpráva neudělá radost stavebním firmám. Už nebude potřeba tak často opravovat a frézovat vozovky a ušetřené peníze raději dáme třeba do oprav starých zanedbaných silnic II. a III. třídy.

Ze své pozice v SFDI jsem zkontroloval kvalitu projektu a můžu Vám prozradit, že byl úspěšný a má nárok na dotaci. Nyní se dolaďují technické podmínky akce, včetně vysoutěžení dodavatele. Očekávám, že úprava silnic touto technologií začne hned na jaře během nové stavební sezóny. Určitě Vás o tom budu informovat a budu se těšit, až si to v terénu vyzkoušíte sami a dáte mi vědět, jak jste s novinkou spokojeni.