​​Výstavba severovýchodního obchvatu začne za pár dní a potrvá do roku 2025

Nadměrná doprava patří mezi největší problémy, které trápí nejen náš obvod, ale celé Pardubice. Navzdory různým drobným úpravám je jasné, že výraznějšího zlepšení se dočkáme až s vybudováním potřebných obchvatů. Je proto skvělou zprávou, že po mnohaletém čekání se konečně dočkáme severovýchodního obchvatu. Pojďme se podívat na tuto klíčovou stavbu podrobněji.

Tahle zpráva by neměla uniknout žádnému z obyvatel Dubiny. Severovýchodní obchvat se po dlouhých letech stane realitou. Postaví ho sdružení firem Hochtief, Doprastav a Silnice Čáslav za částku 1,446 miliardy korun. Práce potrvají tři roky a hotovo by tak mělo být v roce 2025. Čekali jsme skutečně dlouho a v tomto ohledu jsme měli také pořádnou dávku smůly.

Připomínám, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mělo problémy s výkupy pozemků, o které se muselo soudit se spekulanty, což přípravy protáhlo skoro o dva roky. Následně se objevily problémy na stavebním trhu a firmy začaly požadovat změny v zadávací dokumentaci. A do třetice, když už bylo vše vyhodnoceno a připraveno, přišel extrémní hackerský útok na ŘSD, které ztratilo přístup ke své počítačové síti a nemohlo tak úředně zakázku uzavřít a podepsat smlouvu. Zkrátka v případě severovýchodního obchvatu se pokazilo téměř všechno, co mohlo.

Jsem však rád, že jsme všechny problémy úspěšně překonali. Věřím, že má přímá jednání s generálním ředitelem ŘSD Radkem Mátlem tomuto prioritnímu projektu pomohla a i díky nim se konečně začneme stavět. Zbývá ještě dodat, že se severovýchodním obchvatem souvisí další dvě důležité věci. 

Jednou z nich jsou výškové limity pro budoucí obytnou oblast vedle obchvatu. Některým zastupitelům nevadí, některým ano. My osobně si myslíme, že i zde by mohly být vyšší budovy, podobně jako na Dubině. Navržené limity to ale zatím neumožňují.

Druhým důležitým tématem je suchý poldr.  Jak se říká, vše zlé je pro něco dobré. Díky posunu obchvatu se povedlo magistrátu připravit vybudování suchého poldru hned vedle obchvatu. Bude to technická zajímavost. Pokud vše poběží správným směrem, pak zde právě vytěžená zemina bude použita hned vedle do stavby náspu obchvatu.

Jedná se o šetrný a ekologický přístup k dopravnímu stavitelství. Dokonce by se možná mohla otevřít i šance proměnit tuto oblast na nové jezero s koupací plochou. Vzhledem k rostoucím teplotám by to nebyl špatný nápad, co Vy na to? Rád bych znal Váš názor a budu rád, pokud mi ho napíšete.