Zastaví „modrá armáda“ Čechům vlaky? Odbory v boji o režijní jízdné hrozí stávkou

Zdroj: Blesk, https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/601844/zastavi-modra-armada-cechum-vlaky-odbory-v-boji-o-rezijni-jizdne-hrozi-stavkou.html

Železničáři a jejich rodiny mohou přijít o levné cestování. Českým drahám totiž možná skončí povinnost uznávat „modré armádě“ režijní jízdenky. Díky nim teď vlakem cestují zaměstnanci drah za 1100 korun ročně, jejich děti platí 600 korun a ostatní rodinní příslušníci 1250 korun ročně. To vše může zastavit pozměňovací návrh k zákonu o drahách, který předložil poslanec Martin Kolovratník (ANO). Tedy muž z hnutí premiéra Andreje Babiše, o kterém se svého času spekulovalo jako o možném ministrovi dopravy.

Železniční odbory před pondělním mimořádným jednáním uvažovaly i o vyhlášení stávkové pohotovosti. Nakonec se rozhodly ustavit stávkový výbor a chtějí s poslanci jednat. Pokud se to nepodaří, stávka není vyloučena.

„V případě, že hospodářský výbor Sněmovny doporučí pozměňovací návrh Martina Kolovratníka k dalšímu projednání a schválení, tak zmocňujeme stávkový výbor k vyhlášení stávkové pohotovosti a k přípravě všech potřebných kroků pro případnou stávku,“ řekl pro Blesk Zprávy předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Martin Malý. 

Hospodářský výbor má o návrhu poslance hnutí ANO jednat ve středu.

Od loňska se „režijky“ zdražily o desetinu
Důvodem znepokojení je pozměňovací návrh k zákonu o drahách. Podle legislativní úpravy by byly České dráhy zbaveny povinnosti uznávat ve svých vlacích režijní jízdenky. „Pozměňovák“ předsedy podvýboru pro dopravu a poslance Martina Kolovratníka (ANO) podpořilo i ministerstvo dopravy.

K razantním změnám v „režijkách“ přitom došlo už v loňském roce. Podle memoranda z roku 2017 jejich cena stoupla o desetinu a současně byla ukončena možnost jejich využívání na takzvaných komerčních vlacích, kde dopravci jezdí bez dotací.

Železničáři ale toto omezení neměli pocítit – „režijky“ v komerčních a vysoutěžených vlacích se změnily v zaměstnanecký benefit.

„Stávající podoba režijních výhod je nejlepším řešením,“ uvedl pro Blesk Zprávy šéf OSŽ Malý. „V memorandu jsme našli správnou cestu postupné transformace režijních výhod na zaměstnanecký benefit v závislosti na tom, jak budou jednotlivé tratě soutěženy,“ dodal.

Výhoda hlavně pro cestu do práce
Odborové sdružení železničářů považuje uznávání režijních jízdenek za jeden ze svých posledních stavovských symbolů. Využívá je zhruba 100 tisíc současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a dalších železničářských institucí.

Jak uvádí Odborové sdružení železničářů na svém webu, „režijka funguje i jako stabilizační benefit, jako jakási naturální náhrada za všechny ty nevýhody a nepříjemnosti, které turnusová práce přináší všem železničářům“. Většina zaměstnanců ji totiž využívá pro cestu do práce.

Jednání s ministerstvem dopravy mají odboráři naplánováno na úterý 9. dubna. Se šéfem resortu Danem Ťokem (za ANO) měli domluvenou schůzku ještě před zveřejněním pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka (ANO). O to víc ji teď s napětím očekávají.

„Dohoda z roku 2017 je kvalitní, všichni s ní souhlasili. Není důvod to nyní srazit ze stolu a začít z nuly, jak navrhuje poslanec Kolovratník,“ věří, že nedojde ke změnám předseda OSŽ Malý.