Chopíme šanci za pačesy a proměníme pardubické nádraží v moderní centrum?

Pokud jste z Pardubic a patříte mezi fanoušky železnice, pak Vám tahle zpráva nesmí uniknout. Týká se totiž nás všech. Přestavba železničního uzlu Pardubice je v plném proudu a už brzy se dočkáme zcela nových, bezbariérových nástupišť, včetně moderní a bezpečné lávky spojující nádraží s Duklou. Náš úkol ovšem tímto projektem nekončí. Čeká nás totiž velká rekonstrukce nádražní budovy a máme skutečně ambiciózní plán. Zajímá Vás jaký?

Pardubice jsou městem dopravy a mám proto ohromnou radost, že mohu jako místopředseda Správní rady Správy železnic přispět k odkazu legendy našeho města Jana Pernera. Rekonstrukci pardubického hlavního nádraží bereme se vší vážností. Jedná se o památkově chráněnou budovu a dovolím si tvrdit, že se jedná o jedno z nejkrásnějších nádraží u nás v Česku.

V současnosti probíhá ohromná rekonstrukce železničního uzlu, kterou vidíme přímo v terénu. Dochází k vytvoření zcela nových nástupišť, podchodů, eskalátorů, zabezpečovacího zařízení, navigace a ve výčtu bych mohl pokračovat. Samostatnou kapitolou je pak lávka na Duklu, za kterou díky mé snaze a aktivitě pardubického primátora Martina Charváta město prakticky nic nezaplatí. Článek o lávce si můžete přečíst ZDE.

Pardubické nádraží má však také ohromný potenciál. Je to velká a objemná historická budova, jako dopravní uzel leží na hlavním koridoru a má ve svém přímém sousedství všechny další módy osobní dopravy (MHD, krajské busy, parking aut, cyklověž). Po zkušenostech ze zahraničí vím, že se může stát významným společensko-obchodním centrem, že může sloužit nejen cestujícím, veřejnosti, ale řadě dalších účelů. Zcela nově, inovativně a odvážně.  

Nádraží je vstupní bránou do regionu a mělo by tak být společenským a obchodním centrem, kde se lidé setkávají, pracují, mají přátelské schůzky, chodí na dobré jídlo – zkrátka krásné centrum. Může tak zde vzniknout ohromný centrální dopravní uzel pro celý region a budova by mu logicky nabídla své služby, zázemí a prostředí.

Jsem přesvědčený, že nádraží by nemělo být pouze místem, kudy pouze procházíme na vlak a kde si koupíme jízdenky. Potenciál tohoto místa je mnohem větší a jsem rád, že právě Pardubice budou mít pilotní možnost tuto skutečnost prokázat přímo v praxi. Po vzoru mnoha evropských zemí by zde mělo vzniknout multifunkční centrum, které bude mít obyvatelům co nabídnout.

Jako místopředseda Správní rady Správy železnic jsem proto svolal čtyři renomované architektonické kanceláře, aby daly celému projektu nový pohled. Chceme, aby přišly se svými vlastními ideovými návrhy, ze kterých v rámci malé „architektonické soutěže“ vybereme ten nejlepší. Výherní návrh následně promítneme do připravované projektové dokumentace.

Do debaty a rozhodnutí samozřejmě přizveme všechny zúčastněné – hlavní osobou bude pan architekt Miroslav Řepa, který je synem původního autora a držitelem autorských práv. Jsem rád, že už nyní se nám skvěle spolupracuje. Návrhy na jaře představíme veřejně a už teď se těším na diskuzi a doporučení nejlepšího návrhu.

Budu moc rád, když se podělíte o vlastní zkušenosti. Pište a posílejte své fotky. Co byste na pardubickém nádraží uvítali? Jaké služby by tam podle vás měly být? A naopak co je podle vás zbytečné?