Pardubice ušetří stovky milionů korun, modernizace nadjezdu Kyjevská bude financována ze SFDI

Skvělá zpráva v době „koronavirových opatření“ - městská kasa ušetří 217 milionů korun! Přesně takovouto sumu poskytne Státní fond dopravní infrastruktury Pardubicím na modernizaci klíčového nadjezdu u pardubické nemocnice. Město ze svého rozpočtu zaplatí „pouhých“ 18,5 milionů korun, což je v porovnání s celkovými náklady zanedbatelná část. Podle harmonogramu by se stavební práce měly rozběhnout na jaře příštího roku a měly by trvat zhruba devět měsíců.

Vlna protipandemických opatření negativním způsobem dopadla na nás všechny, nevyjímaje města nebo jednotlivé kraje. Z důvodu poklesu ekonomiky čeká veřejné rozpočty samospráv pokles příjmů. Z tohoto pohledu tak platí dvakrát lidové pořekadlo, že každá ušetřená koruna je dobrá. Celkové náklady na modernizaci nadjezdu dosahují 235,5 milionů korun, což rozhodně není zanedbatelná částka v pardubickém rozpočtu.

O to větší mám společně s primátorem Martinem Charvátem radost, protože se nám podařil doslova „husarský kousek“. Na projekt jsme získali dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která pokryje veškeré uznatelné náklady ve výši 217 milionů korun! Z mého pohledu je tato dotace naprosto unikátní v rámci celé České republiky. Stát totiž běžně samosprávám přispívá na takzvané křížení komunikací s nadřazenou infrastrukturou pouze jednotky nebo nízké desítky milionů korun.

Nadjezd Kyjevská kříží nejen silnici první třídy, ale také hlavní železniční koridor. Takto vysoká dotace by přitom vyčerpala skoro celý příspěvkový program SFDI. Proto jsem osobně jednal s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem, který po mé intervenci souhlasil s udělením výjimky a dostatečným navýšením celkového rozpočtu SFDI, tak aby Pardubice obdržely žádost v plné stoprocentní výši.

Zajímá Vás, jaký bude další „jízdní řád“? V současnosti dokončujeme zadávací dokumentaci, na základě, které dojde k vyhlášení výběrového řízení. Předpokládám, že koncem letošního roku budeme znát firmu, která modernizaci uskuteční. V této souvislosti je dobré připomenout, že již brzy začne obří modernizace železničního uzlu Pardubice, a to včetně nádražní budovy a výstavby dlouho očekávané lávky spojující sídliště Dukla s nádražím, o které jsem psal ZDE.

Pardubice v nejbližších letech čekají astronomické investice za mnoho miliard korun. Jejich načasování je naprosto ideální, protože takto obří finanční injekce bude mít nezanedbatelný vliv do naší regionální ekonomiky. Modernizace a opravy sice budou provádět velké stavební firmy, nicméně značnou část prací odvedou místní firmy a řemeslníci a peníze tak zůstanou v našem kraji.