V příštím roce budeme v dopravě hospodařit s rekordním rozpočtem 127,5 miliardy korun

Je jedno, jestli jezdíte vlakem, autem nebo třeba autobusem. Tahle zpráva se týká nás všech. Kvalitní dopravní infrastruktura je totiž klíčem k ekonomické prosperitě každého moderního státu a spokojeného života všech jeho obyvatel. Z tohoto pohledu Vás určitě potěší, že v příštím roce do oblasti dopravy bude směřovat minimálně 127,5 miliardy korun. Jedná se o rekordní částku a o skutečně astronomický objem finančních prostředků. Rekordní investice přicházejí v ten nejlepší moment.

Není žádným tajemstvím, že opatření bránící šíření koronavirové nákazy se velmi tvrdě a negativně podepsala na výkonnosti ekonomiky. V letošním roce očekáváme, že dojde k jejímu poklesu přibližně o 8 %. Na předkoronavirovou úroveň bychom se mohli vrátit v roce 2023. Je tak více než jasné, že ekonomika potřebuje nastartovat. A právě masivní státní investice do dopravní infrastruktury budou důležitým nástrojem.

Jsem rád, že kolegové poslanci to vidí podobně a bez výrazných problémů schválili návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok v celkovém objemu 127,5 miliardy korun. Pozor, tato výše přitom nemusí být konečná a může být ještě výrazně vyšší! Rozpočet reflektuje ty stavby, u kterých víme, že se začnou v příštím roce stavět. Pokud dojde k posunu v přípravách i u dalších akcí, jsme připraveni rozpočet navýšit tak, aby se ihned mohly začít stavět.

Pojďme se na celý rozpočet podívat trochu podrobněji. Jak jsem již výše psal, celkový objem rozpočtu je rekordních 127,5 miliardy. Z toho 90,5 miliardy korun pochází z národních zdrojů a 37 miliard korun ze zdrojů EU. Z pohledu příjemců je naprosto zásadní role Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude mít k dispozici částku 61 miliard korun, následuje Správa železnic, která bude hospodařit se sumou 53 miliard korun. Z tohoto pohledu bude mít Ředitelství vodních cest (ŘVC) „drobné“, protože do vodní infrastruktury poputuje „jen“ 1,5 miliardy korun. Všichni ostatní příjemci pak budou mít k dispozici 11,9 miliardy korun.

V uplynulých letech jsme připravili celou řadu legislativních změn, které již pomáhají (případně od Nového roku budou pomáhat) přímo v praxi. Jednou z nich je tzv. „polská metoda“, o které jsem psal ZDE. Věřím, že právě tento revoluční krok bude ohromným impulsem pro dostavění naší dálniční páteřní infrastruktury a výrazně pomůže vybudování vysokorychlostních tratí.