D35 aktuálně: Potvrzeno, první dva úseky budou zprovozněny v roce 2022

Ještě pár let zpátky platilo, že o dálnici D35 se toho více napsalo, než se jí reálně postavilo. Jsem rád, že tohle přirovnání už neplatí a ledy se opravdu hnuly správným směrem. Chybějící dálnice totiž trápí nejenom řidiče, ale všechny obyvatele našeho krásného kraje. Tranzitní doprava projíždí centry měst a negativně se tak podepisuje na našem zdraví, majetku nebo silniční bezpečnosti. To je samozřejmě špatně a musíme proto co nejdříve dálnici dokončit v celé její trase. Zajímá Vás, jak vypadá příprava jednotlivých úseků D35?

V posledních týdnech jsem měl doslova „zavalený“ email minimálně stovkou dotazů, které se týkaly aktuálního stavu příprav dopravních staveb v našem kraji. Netajím se tím, že jedním z důvodů, proč jsem šel do politiky, bylo urychlení dopravních staveb. Jsem rád, že několik návrhů zákona, které jsem inicioval, úspěšně prošly celým legislativním procesem a nyní už pomáhají v praxi. Vím, že i navzdory tomu ale není současná situace ideální. S kolegy proto připravuji další novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která v případě schválení přinese skutečnou revoluci a zkrátíme přípravy o několik let.

Dnes tu ale mám jiné téma, o které se chci s Vámi podělit a je nám všem blízké – dálnice D35. Připravil jsem přehled stavu příprav jednotlivých dálničních úseků a rozdělil je do krátkých článků, aby uvedené informace byly přehledné. A začneme pěkně od začátku. Výstavba prvních dvou úseků D35 pokračuje podle plánu a první řidiči se tak po nich projedou v roce 2022! Osobně jsem rád, že stavební práce postupují podle harmonogramu. Připomínám, že první dva úseky v součtu měří přes 27 kilometrů a nejedná se tak o „zanedbatelný kousek“ dálnice. Celkové náklady dosahují přibližně 6,621 miliardy korun bez DPH. Součástí ceny jsou i náklady na výstavbu 33 mostů a čtyř mimoúrovňových křížení.

Vím, že stavba nové dálnice rozhodně není něčím jednoduchým, co by mělo trvat pár týdnů. Jako občan ale cítím, že přípravy by mohly probíhat rychleji. Všichni odvádíme daně a máme proto nárok na kvalitní služby ze strany státu. Osobně jsem proto v intenzivním kontaktu s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem a pečlivě sleduji stav příprav všech ostatních úseků. Společně jsme se shodli, že dopravní výstavbě v České republice by velmi pomohlo, pokud bychom změnili legislativu ve vztahu k liniovým dopravním stavbám, především výkup potřebných pozemků. Jsou to právě majetkové spory, které jsou jedním ze zásadních problémů, které blokují přípravy silnic, dálnic a železnic v Česku.

Další informace naleznete:

D35 aktuálně: Dálniční úsek Ostrov – Vysoké Mýto získal nepravomocné územní rozhodnutí

D35 aktuálně: Dálniční úsek Vysoké Mýto - Džbánov získal pravomocné územní rozhodnutí

D35 aktuálně: Dálniční úsek Džbánov – Litomyšl – Janov

D35 aktuálně: Dálniční úseky Janov – Opatovec – Staré Město

Mapa 1: Dálnice D35 Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník n. Bečvou (Ředitelství silnic a dálnic)